eID karte dod plašāku pieeju Latvijas e-pakalpojumiem no ārzemēm

Ārzemēs dzīvojošie Latvijas cilvēki pērn vairāk nekā 16 000 reižu vērsušies vēstniecībās un konsulātos pēc klātienes pakalpojumiem jautājumos, kurus būtu iespējams nokārtot, neizejot no mājām, – ar e-risinājumu starpniecību, informē Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM). Ministrija ar programmas “Dari digitāli” palīdzību atgādina, ka e-risinājumi ļauj ietaupīt laiku un resursus, saņemot valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumus.

No 2021. gada janvāra ikviens Latvijas valstspiederīgais, saņemot jaunu pasi, saņem arī personas apliecību (eID karti). Savukārt ar 2025. gadu ārvalstīs dzīvojošajiem Latvijas valstspiederīgajiem, kas sasnieguši 15 gadu vecumu, eID karte būs obligāta. Tas paver iespēju lietot drošu elektronisko parakstu, kas apvienojumā ar e-adresi ļauj nokārtot dažādus jautājumus ar valsts iestādēm un pašvaldībām no jebkuras vietas pasaulē, būtiski ietaupot naudas un laika resursus, norāda ministrijā.

“E-risinājumi ļauj ātri, ērti un droši īstenot saziņu ar valsts un pašvaldību iestādēm visā Latvijā, neatkarīgi no paša lietotāja atrašanās vietas. Latvijas valstspiederīgajiem, kuri dzīvo ārzemēs, šāda iespēja ir īpaši svarīga, jo saziņai ar iestādēm Latvijā vairs nav jāsūta ierakstītas vēstules vai jāierodas klātienē. Tāpēc ir svarīgi, piesakot eID karti, norādīt, ka plānojat izmantot tajā esošo drošu elektronisko parakstu – tā būs digitālā atslēga Latvijas valsts pakalpojumu saņemšanai,” uzsver VARAM ministrs Artūrs Toms Plešs.

Kā norāda Ārlietu ministrijā, 2020. gadā Latvijas vēstniecībās un konsulātos klātienē sniegta virkne pakalpojumu, ko ārvalstīs dzīvojošie varētu saņemt, arī lietojot e-risinājumus – cilvēki interesējušies par civilstāvokļa aktu reģistrācijas dokumentiem, izziņām no Iedzīvotāju reģistra, bērnu reģistrēšanu pilsonībā, ziņu aktualizēšanu Iedzīvotāju reģistrā, tai skaitā. par dzīvesvietas paziņošanu ārvalstīs, kā arī par notariālajām darbībām, saņemot kopumā 16 136 pakalpojumus.

“Jāatzīmē, ka Latvijas valstspiederīgie ārvalstīs, kuriem ir e-paraksts, var piekļūt visiem valsts e-pakalpojumiem, to skaitā tiem, kas pieejami portālā Latvija.lv. Pēc vēstniecību un konsulātu novērojumiem ārvalstīs dzīvojošie Latvijas valstspiederīgie īpaši interesējas par Diginotāra, Uzņēmumu reģistra un Zemesgrāmatas pakalpojumiem,” skaidro Ārlietu ministrijas Konsulārā departamenta direktore Guna Japiņa.

Japiņa novērojusi– Covid-19 krīze pierādīja, ka e-paraksts ir noderīgs, plaši pielietojams un ērts rīks pakalpojumu saņemšanai, atrodoties ārvalstīs, tomēr to izmantošanu ierobežojusi eID karšu neesamība Latvijas valstspiederīgajiem, kuri pastāvīgi dzīvo ārzemēs.

Situācija gan pakāpeniski uzlabojoties – šī gada pirmajos piecos mēnešos pārstāvniecībās izsniegtas 250 PIN/PUK kodu aploksnes jau iepriekš izsniegtām eID kartēm un 4277 eID kartes ar aktivizētu e-parakstu.

Latvijas valstspiederīgajiem, kuri pastāvīgi dzīvo ārzemēs, ar e-risinājumu starpniecību iespējams nokārtot daudzas ikdienas formalitātes – saņemt notāru pakalpojumus, parakstīt dokumentus, izmantojot e-parakstu, sazināties ar valsts vai pašvaldību iestādēm, izmantojot e-adresi, iegūt informāciju par ikgadējo nekustamā īpašuma nodokļa nomaksu, pārlūkot kadastra datus par savu nekustamo īpašumu un būvi, pārliecināties par to, kādas personas deklarētas īpašumā, iesniegt Uzņēmumu reģistrā visus ar uzņēmējdarbību saistītos dokumentus, pieteikties studijām Latvijā vai ārvalstīs iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanai, parakstīt vēlētāju iniciatīvas un veikt virkni citu darbību, norāda ministrijā. Plašāku informāciju par programmu “Dari digitāli” un valsts pieejamajiem e-pakalpojumiem iespējams uzzināt Facebook lapā www.facebook.com/latvija.lv un www.latvija.lv.

Informācijas avots: Latviesi.com un www.facebook.com/latvija.lv