E-risinājumi – iespēja ērti saņemt valsts pakalpojumus Latvijā dzīvojošajiem ārzemniekiem

Ārzemnieki, kuri uzturas vai dzīvo Latvijā, neizbēgami saskaras ar nepieciešamību saņemt valsts un pašvaldību pakalpojumus. Orientēšanās iestāžu darbības specifikā sākotnēji var būt izaicinājums, tādēļ Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) programmā “Dari digitāli” atgādina, ka arī Latvijā dzīvojošiem ārzemniekiem pieejams plašs valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumu klāsts. Piekļuvi tiem var būtiski atvieglot droša elektroniskā paraksta un oficiālās elektroniskās adreses lietošana.

Saskaņā ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datiem 2020. gada beigās 53 380 ārvalstu pilsoņiem izsniegtas pastāvīgas uzturēšanās atļaujas, bet 44 948 ārvalstniekiem, tostarp patvēruma meklētājiem, bijušas derīgas termiņuzturēšanās atļaujas, kurās ir iekļauti arī elektroniskās identitātes rīki un drošs elektroniskais paraksts.

Ārzemniekiem, kuri pastāvīgi dzīvo vai uzturas Latvijā, var rasties tādas pašas vajadzības kā ikvienam Latvijas iedzīvotājam. Īpaši aktuāli ārzemniekiem ir jautājumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu, darba vai uzturēšanās atļaujām. Daudzus no tiem iespējams risināt, izmantojot valsts un pašvaldību pakalpojumus, kuru saņemšanu būtiski atvieglo drošs elektroniskais paraksts un e-adrese. Izveidojot e-adresi portālā Latvija.lv, ar vairāk nekā 3000 valsts un pašvaldību iestādēm ir iespējams sazināties elektroniski (sūtīt iesniegumus un elektroniski sagatavotus dokumentus, pieprasīt un saņemt iestāžu pakalpojumus, uzdot personīgus jautājumus un saņemt atbildes utt.) bez saziņas grūtībām, ko rada valodas barjera, jo portālā Latvija.lv e-pakalpojumi pieejami arī angļu un krievu valodā.

“Valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumu pieejamība digitālā formātā rada daudz lielākas iespējas pakalpojumus saņemt gan Latvijas valstspiederīgajiem, gan ārzemniekiem, kuri šeit uzturas. Tas Latviju izceļ pasaules kartē kā globāli atvērtu, pieejamu un dzīvošanai ērtu valsti, kas savukārt ļauj piesaistīt izcilus dažādu jomu profesionāļus, sadarbības partnerus un pieteikt sevi kā lielisku vietu studijām un uzņēmējdarbībai,” uzsver VARAM ministrs Artūrs Toms Plešs.

Savukārt tiem ārzemniekiem, kuri Latvijā uzturas īslaicīgi, jau drīzumā būs pieejama ārzemnieka eID karte. Atšķirībā no citiem personas apliecību tipiem ārzemnieka eID karte nebūs obligāts personu apliecinošs dokuments un nav ceļošanas dokuments, kā arī nekādā veidā neapliecinās personas uzturēšanās tiesības Latvijā. Ārzemniekiem eID karte tiks izsniegta pamatā elektroniskās identitātes rīku piešķiršanai, kas nodrošinās iespēju elektroniski identificēties un izmantot valsts pārvaldes e-pakalpojumus, izveidot un lietot e-adresi, kā arī parakstīt dokumentus ar drošu elektronisko parakstu. Tas atvieglos saziņu ar valsts un pašvaldību iestādēm tiem ārzemniekiem, kuri, piemēram, ir iegādājušies un uztur nekustamo īpašumu Latvijā, kuriem nepieciešams saņemt valsts iestāžu pakalpojumus profesionālās darbības ietvaros u. tml.

“No 28. jūnija, reģistrējoties Fizisko personu reģistrā, ārzemniekam tiek piešķirts Latvijas personas kods, savukārt  ārzemnieka eID karti jau tuvākajā laikā varēs noformēt visās Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes teritoriālajās nodaļās un pēc dažiem mēnešiem pakāpeniski arī Latvijas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs,” stāsta Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes priekšnieka vietnieks Uldis Apsītis.

Ārzemnieka eID karte un e-adrese ļaus daudz ērtāk pieteikties un likumā noteiktajā kārtībā saņemt pakalpojumus, kas saistīti, piemēram, ar saimniecisko darbību, īpašumu uzturēšanu, apsaimniekošanu u. tml., kā arī būtiski atvieglos saziņu ar valsts vai pašvaldību iestādēm – vairs nebūs nepieciešams sūtīt ierakstītas vēstules vai ierasties klātienē, tā vietā izmantojot e-adresi un ietaupot laika un naudas resursus.

Vairāk par pieejamajiem e-risinājumiem un to lietošanu dažādās dzīves situācijās uzziniet Latvija.lv atbalsta vietnē mana.latvija.lv.

Informācijas avots: mana.latvija.lv