«Spēlmaņu nakts» žūrija slavē Daugavpils teātri

Ja pagājušā gada “Spēlmaņu nakts” nominācijās atspoguļojās nepārprotami līderi, kā Nacionālais teātris ar 33 nominācijām, tad šogad teātri bijuši daudz līdzvērtīgāki spēlētāji. Tomēr par savu lielo un patīkamo pārsteigumu žūrijas pārstāvji sauc Daugavpils teātri. Kā atzīst teātra kritiķe Silvija Radzobe, Daugavpils teātra vadītājam Oļegam Šapošņikovam izdevies īstenot to, ko pirms 25 gadiem bija iecerējis Pēteris Krilovs, bet kas viņam toreiz neizdevās.

Silvija Radzobe: „Proti, Pēteris Krilovs radīja augstvērtīgu teātri priekš rīdziniekiem. Šapošņikovam ir izdevies radīt augstvērtīgu teātri gan rīdziniekiem, kritiķiem un izglītotiem skatītājiem, gan daugavpiliešiem. Manuprāt, tas ir nepārvērtējami pozitīvs sasniegums, kas Latvijas teātru ainu vislabākajā nozīmē decentralizē, un blakus Valmieras un Liepājas kvalitatīvi strādājošiem teātriem piedāvā kvalitatīvas izrādes visaugstākajā līmenī, arī novatoriskas Daugavpils teātrī.”

Ceļot māju, pats galvenais ir ielikt kārtīgus pamatus – atgādina žūrijas pārstāve, teātra kritiķe Edīte Tišheizere, un teātra jomā tas aizvadītajā sezonā esot izdarīts, jo tapušas patiešām kvalitatīvas un vērtīgas izrādes bērniem, veidotas pilnīgi citā stilistikā un atslēgā no mums ierastajiem darbiem bērniem.

Edīte Tišheizere: „Šajā ziņā man ļoti patika un ļoti būtiskas šķita divas Kārļa Krūmiņa izrādes – „Nāc laukā” un „Šausmu autobuss”, jo šajās izrādēs bija tieši tas, ka bērnam parāda viņa pieaugšanas dabu un ļauj saprast, ka dzīve galīgi nebūs rožu lauks, bet ka ir jāizprot tas, kas ar tevi notiek un ar to jādzīvo tālāk.”

Ir izrādes, ko žūrijas pārstāvji raksturo kā cerību izrādes, jo tie ir ļoti interesanti eksperimenti, kas vēl nav līdz galam izdevušies, bet kuru virzienam nākotnē ir liels potenciāls, to vidū ir piemēram, Elmāra Seņkova iestudējums Nacionālajā teātrī „Trīne”.

Aizvadāmo sezonu Edīte Tišheizere raksturo arī kā pavisam citāda Blaumaņa iestudējumu gadu: „Tas ir ieguvis jaunu pavērsienu, un tas ir tāds ļoti juteklisks, erotiski piesātināts Blaumanis gan Reinim Suhanovam, gan Jurim Janelim. Tāda sajūta, ka viņi vispār nebūtu lasījuši par kaut kādām iestudēšanas tradīcijām, viņi to pilnīgi mierīgi uztver kā šodienas tekstu, un Blaumanis patiešām izskatās kā pilnīgi šodienīgs autors.”

Vēl viena sezonas tendence – ļoti spēcīgi tieši aktrišu sieviešu veikumi, tādēļ ierasto piecu nominantu vidū šoreiz izvirzītas sešas.

Atis Rozentāls: „Pagājušā gadā mums bija milzīga cīņa par vīriešiem, tad šogad tieši sieviešu lomās ir ļoti liela konkurence, un arī tajā sešiniekā diemžēl mēs nevarējām visas ielikt.”

Iespējams, ka jaunu varoni šajā sezonā fiksējis Dailes teātra mākslinieciskais vadītājs Dž.Dž.Džilindžers, pieļauj žūrijas pārstāve Silvija Radzobe. Ja Džilindžers vairākas iepriekšējās sezonas teātra mākslā dreifējis no viena krasta uz otru, īsti neļaudams noprast, kas viņu dzīvē un mākslā interesē, tad tagad, iestudējot trīs izrādes trīs dažādos teātros, viņa uzstādījums ir visai skaidrs.

Silvija Radzobe: „Visas trīs izrādes ir par vienu tēmu pēc būtības, tās piedāvā tādu varoni, kurš negrib vairs dzīvot, kurš Latvijā 2017.gadā atzīstas – es negribu vairs dzīvot, man nav vairs nekāda aicinājuma, nekādas intereses, un, protams, katrā gadījumā varētu teikt – cilvēks pats ir vainīgs, bet vismaz man šie uzvedumi liek aizdomāties par to, ka varbūt Džilindžers fiksējis jauna tipa varoni, tātad, ka varbūt kaut kas mūsu laika sabiedrībā Latvijā ir ļoti nekārtībā. Tas man likās ļoti interesanti.”

Spēlmaņu nakts nominanti 18 nominācijās paziņoti, bet laureātus, kā allaž, uzzināsim rudens pusē, Smiļģa dzimšanas dienā – 23.novembrī.

www.lsm.lv/raksts/kultura/teatris-un-deja/spelmanu-nakts-zurija-izcel-daugavpils-teatra-veikumu.a240570/

Autori: Baiba Kušķe