Sabiedriskais autobuss pēc pieprasījuma Līvānu pusē iedzīvotājos neraisa interesi

Pasūtīt autobusu pa telefonu ir jauns risinājums, pielāgojoties situācijai, kad daudzi reisi nerentabilitātes dēļ jāslēdz. Maršruts posmā Līvāni-Mežancāni-Līvāni kopš maija vidus ir pirmais valstī – kā pilotprojekts -, kurā pasažieriem, vismaz 24 stundas pirms brauciena piesakot reisu, ir iespēja reizi nedēļā pasūtīt autobusu. Kopš projekta sākuma apritējis gandrīz mēnesis, taču uz šo piedāvājumu pagaidām bijis tikai viens pieprasījums. Tas nav risinājums, tā šī projekta pirmajā stadijā to vērtē gan iedzīvotāji, gan pašvaldību vadītāji. Maršrutu plānotāji iesaka nogaidīt līdz projekta beigām.

SIA “Jēkabpils autobusu parks” ir tas pārvadātājs, kuram piezvanot 24 stundas pirms reisa, kam būtu jānotiek trešdienās, var pieteikt autobusu maršrutā ar Nr. 6950 Līvāni-Mežancāni-Līvāni, taču intereses nav, apliecina parka dispečerdienestā.

Maršruts Nr.6950 Līvāni-Mežancāni-Līvāni ir pirmais un pagaidām vienīgais gan Latgalē, gan valstī, kura nerentabilitātes dēļ ieviests jauns pakalpojums – autobusa pasūtīšana pa telefonu. Pa šo laiku biji tikai viens braucējs vienā reisā, atzīst  Latgales plānošanas reģiona Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Iveta Dubrovska: “Šo maršrutu sākotnēji bija doma slēgt, taču Līvānu novada dome tam bija pret, jo savādāk Mežancānu iedzīvotāji nevar tikt uz Līvāniem. Autotransporta direkcija nāca klajā ar piedāvājumu, un mēs piekritām izveidot pilotprojektu – transports pēc pieprasījuma. Lēmums tika pieņemts 1. maijā, izpilde ir reizi nedēļā – trešdienās, un pa šo laiku pieprasījums bija tikai vienu reizi, un bija tikai viens reiss. Secinājumus izdarīt vēl nevaram, jo nav izprotams, vai iedzīvotāji nav pieraduši zvanīt un pieprasīt šo maršrutu jeb arī tiešām tur nav braucēju.”

“Es jau iepriekš Latgales Plānošanas reģiona padomes sēdē un arī atbildīgajām personām no ministrijas teicu, ka tādas lietas nebūs, un ka tā ir pēdējā muļķošanās kāda vien iespējama.” –  Skarbs pret notiekošo ir arī Līvānu novada domes vadītājs Andris Vaivods, tā ir atbildīgo amatpersonu neizpratne par notiekošo reģionos, jo īpaši laukos: ”Tie cilvēki ir gados, viņi ir atbildīgi cilvēki, pat ja viņiem jāsauc neatliekamā palīdzība, viņi jau domā un baidās, cik par to būs jāmaksā. Tāpat arī viņi satraucas, kas būs, ja autobusu pasūtīs, bet piepeši no rīta saslims, kam tad būs jāmaksā.”

Tas, ka šāds veids lauku cilvēkiem nokļūt līdz centram, kur vitāli svarīgas lietas nopērkamas, kaut vai zāles, nav risinājums, apliecina arī paši iedzīvotāji.

“Aptieka, dakteris, veikali, reiz pa reizei jāaizbrauc uz centru. Un tas nav normāli, ka tas nav iespējams. Par šādu iespēju vispār nekas nav dzirdēts, protams, ka cilvēki tam nav gatavi,” saka kāds līvānietis.

Transports pēc pieprasījuma, kas nepilda taksometra funkcijas bet piedāvā izmantot plānotu braucienu, ir loģisks risinājums tam, lai saglabātu iedzīvotājiem mobilitātes iespējas arī mazapdzīvotās teritorijās apstākļos, kad ik gadu samazinās iedzīvotāju skaits un apdzīvotības blīvums, kā arī lai efektīvāk izlietotu valsts budžeta līdzekļus, samazinot zaudējumu apmēru sevišķi nerentablajos maršrutos. Tas ir šī pilotprojekta mērķis, kas pirmā darbības mēneša laikā vēl nav sevi tomēr apliecinājis, atzīst VSIA “Autotransporta direkcija” Sabiedriskā transporta plānošanas nodaļas vadītājs Jānis Lagzdons: “Pirmais reiss šajā maršrutā 16. maijā pēc pieprasījuma notika, taču pārējās trīs reizes pasažieru vairs nebija.”

Risinājums problēmai ar nerentablajiem reisiem jārod citur, un tādi varianti ir un tie ir piedāvāti, uzsver Līvānu novada domes vadītājs Andris Vaivods: “To jautājumu jau varēja risināt piecus gadus atpakaļ, dodot iespējas tirgot biļetes pašvaldībām, paplašinot to iespējas un arī dodot pārvadājumu iespējas privātajiem. Nevajag turēt valsts uzlikto monopolu. Tajās vietās, kur šādu pārvadājumu nav, piemēram, Līvānos vai Preiļos, bija jāatļauj tajos nerentablajos maršrutos šo funkciju veikt pašvaldībām ar mazajiem autobusiem un pat vieglo transportu.”

Jāpagaida kāds laiks, kamēr pilotprojekts būs īstenots, tad varēs spriest, ko darīt tālāk un kādi secinājumi jāizdara, saka “Autotransporta direkcijā”, kur paralēli Līvānu variantam jau drīzumā plāno ieviest citus līdzīgus piedāvājums, tikai jau citā reģionā.

“Šobrīd izskatās, ka tuvākais šāds maršruts varētu tikt izveidots Vidzemes reģionā,” atklāj direkcijas Sabiedriskā transporta plānošanas nodaļas vadītājs Jānis Lagzdons.

Pilotprojkets – autobuss pēc telefona – zvana Latgales pusē Līvānu novadā turpināsies līdz septembrim, kad notiks tālāka izvērtēšana, vai saglabāt šādu sabiedriskā transporta pārvadāšanas veidu vai slēgt to vispār.