Reģionālo maršrutu autobusos pārvadāti 29 miljoni pasažieru; pērn izdevies mazināt pasažieru skaita kritumu

Pēdējo vismaz piecu gadu laikā starppilsētu un vietējās nozīmes maršrutu autobusos pārvadāto pasažieru skaits samazinājās par aptuveni 5%, bet 2017. gadā šo kritumu izdevās mazināt – pērn, salīdzinot ar 2016. gadu, tika pārvadāts par aptuveni 2% mazāk pasažieru. Pozitīvākās tendences vērojamas Kurzemes reģionā, jo tas ir vienīgais reģions, kur pasažieru skaits palielinājās. Pagājušajā gadā Kurzemē tika pārvadāts par 8% vairāk pasažieru, jo vairākos novados tika būtiski uzlabota pārvadājumu kvalitāte un daļā autobusu ieviesta videonovērošana, kas ļauj novērst biļešu tirdzniecības pārkāpumus. Savukārt visstraujākais pasažieru skaita kritums vērojams Vidzemes reģionā, kur pērn tika pārvadāts par nepilniem 8,7% mazāk pasažieru, salīdzinot ar 2016. gadu. Latgales reģionā pasažieru skaits samazinājās par 4%, Zemgales reģionā – par 1,6%, Rīgas reģiona vietējās nozīmes maršrutos tika pārvadāts par nepilnu 1% mazāk pasažieru. Starppilsētu maršrutu autobusos pasažieru skaita kritums pērn bijis nepilni 3%, salīdzinot ar 2016. gadu.

Kopumā sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālajos maršrutos nodrošina ar 1205 autobusiem, un šobrīd jau 32% no visiem autobusiem ir pasažieru plūsmai atbilstošas jeb mazākas ietilpības.

Autobusu parka vidējais vecums uzlabojas ar katru gadu: 2016. gadā tas sasniedza 12,28 gadus, 2017. gadā – 11,28 gadus, bet šobrīd, 2018. gada sākumā, kad atsevišķos novados nedaudz uzlabojās pārvadājumu kvalitāte, autobusu parka vidējais vecums sasniedz jau 11,1 gadu. Visjaunākie autobusi šobrīd ir Kurzemes reģionā, un to vidējais vecums ir 7,5 gadi. Savukārt visvecākais autobusu parks ir Zemgales, Vidzemes un Latgales reģionā – attiecīgi 14,71, 13,88 un 13,71 gads. Rīgas reģionā autobusu parka vidējais vecums ir 12,86 gadi.

Lai piesaistītu pasažierus sabiedriskajam transportam un samazinātu biļešu tirdzniecības pārkāpumus, 2017. gadā tika attīstīts abonementa biļešu pakalpojums, ieviešot tās virknē jaunu maršrutu, kā arī uzlabojot tās izmantošanas iespējas un noformējumu. Šobrīd pasažieri var izmantot abonementa biļeti vairāk nekā 500 reģionālo autobusu maršrutu. Pērn tika veikti nepilni 1,2 miljoni braucienu, izmantojot abonementa biļeti, un tas ir par 2% vairāk nekā 2016. gadā. Tāpat pērn tika ieviesti bezskaidras naudas norēķini 180 AS CATA apkalpotajos maršrutos.

2017. gadā, salīdzinot ar aizpagājušo un 2015. gadu, reģionālā maršrutu tīkla apjoms praktiski nav mainījies, sasniedzot 79,5 miljonus kilometru. Lai gan reģionālais maršrutu tīkls nemitīgi mainās, pielāgojoties iedzīvotāju vajadzībām un braukšanas paradumiem, kopējais maršrutu un reisu skaits palicis praktiski nemainīgs; pērnā gada beigās 1065 autobusu maršrutos bija izveidoti 7546 reisi. 2017. gadā kopumā tika atklāti 847 reisi, slēgti 992 reisi, bet citas izmaiņas, kas saistītas ar kustības saraksta maiņu, papildu pieturvietu iekļaušanu u.tml., veiktas 1091 autobusu reisā. Pērn autobusi pasažieru apmaiņu veica 8972 pieturvietās, kas iekļautas kustības sarakstos.

Par valsts SIA Autotransporta direkcija

Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.

 

Papildu informācijai:
Zane Plone, VSIA Autotransporta direkcija Sabiedrisko attiecību vadītāja
Tālr.: + 371 67686485