LPR apmācībās diskutēja par remigrantu bērnu sekmīgu iekļaušanos izglītības iestādēs

2021.gada 21.oktobrī no plkst. 14.00 līdz 17.00 Latgales plānošanas reģions (LPR) rīkoja apmācībās “Remigrantu bērnu sekmīga iekļaušanās izglītības iestādēs”, kas tika īstenotas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas prioritārā pasākuma 2019.-2021. gadam “Diasporas likuma normu īstenošanai (Atbalsta pasākums remigrācijas veicināšanai “Reģionālās remigrācijas koordinators”) ietvaros un norisinājās tiešsaistē ZOOM platformā.

Latgales plānošanas reģiona remigrācijas koodrinatore Astrīda Leščinska ir secinājusi, ka plānojot savu pārcelšanos uz dzimteni, ģimenes parasti uztrauc dažādi jautājumi, tostarp bērnu sekmīga iekļaušanās izglītības iestādē. Vecāki baidās, kā viņu atvase iejutīsies klasē, kā viņš apgūs mācību programmu, kā veiksies ar latviešu valodu, kādas būs atzīmes, vai tās strauji neslīdēs lejup, vai bērns tiks iekārtots klasē atbilstoši savam vecumam utt. Tāpat arī izglītības iestādēm ir daudz jautājumu un izaicinājumu darbā ar remigrantu bērniem, tāpēc par šo tēmu tika nolemts rīkot apmācības dažādu jomu speciālistiem gan no izglītības iestādēm, gan no pašvaldības un privātajām iestādēm, kā arī viena no mērķa grupām bija remigrantu bērnu vecāki.

“Interese par šo tēmu bija liela, jo kopumā apmācībās piedalījās vairāk nekā simts speciālisti no dažādām Latvijas izglītības iestādēm – direktori, pedagogi, psihologi, vecāki, logopēdi un iekļaujošās izglītības koordinatori. Mēs ceram, ka tās bija ļoti vērtīgas apmācības, kur ne tikai ieguvām jaunas zināšanas, bet arī dalījāmies pieredzē un tīklojāmies, lai kopīgi sekmētu remigrantu bērnu iekļaušanos skolā” pastāstīja Astrīda Lešcinska.

Apmācības, kuras vadīja sertificēta vecāku atbalsta grupu «Bērnu emocionāla audzināšana» un «Ceļvedis audzinot pusaudzi» vadītāja, psiholoģe un lektore Jūlija Brokere, tika diskutēts par to, kā atbalstīt bērnu un neizdegt gan vecākam, gan pedagogam. Kā svarīgs faktors tika aplūkota psiholoģiskā atbalsta iespējas diasporas ģimenēm – kā sagatavot bērnus pārceļoties uz Latviju un jaunu izglītības iestādi! Tika izzināti apmācību lektores,  psiholoģes Jūlijas Brokeres sagatavotie ieteikumi par remigrantu bērnu veiksmīgu integrēšanos izglītības iestādēs, izaicinājumu pārvarēšanu jaunajā mācību vidē (valodas barjeru,  zināšanu novērtējumu,  kā jāsagatavo klase jaunam skolniekam – remigrantam utt.).

“Valstis, no kurām lielākoties atgriežas, ir Lielbritānija, Vācija,  Īrija un Norvēģija. Pieaugušie ātri integrējas vietējā sabiedrībā, grūtāk ir bērniem, it sevišķi pusaudžu vecumā vai tiem, kuriem latviešu valoda ir ļoti zemā līmenī. Mazākie bērni ātri apgūst valodu, spēlējoties vienā smilšu kastē ar vietējiem bērniem. Atrodoties ārzemēs, daudzi vecāki runā ar saviem bērniem latviešu valodā, ja tā, protams, ir vecāku dzimtā valoda, un – ja Latvijā dzīvo vecvecāki, ar kuriem bērniem jākomunicē latviešu valodā. Remigranti norāda, ka viņiem ir svarīgi saglabāt latviešu valodu, lai bērni varētu sekmīgi iekļauties Latvijas izglītības iestādēs, apmeklē latviešu/sestdienas vai svētdienas skolas. Daļa aizbraukušo ārzemēs cenšas saglabāt latvisku kultūrvidi, piedalās vietējos diasporas latviešu pašdarbnieku kolektīvos, tādējādi veidojot ciešāku saikni ar Latviju” atzīmēja Astrīda. “Parasti ģimenes, kas plāno atgriezties, jau laicīgi meklē savai atvasei piemērotu skolu. Kritēriji bieži vien ir tie paši kā vietējiem iedzīvotājiem – tuvāk mājām, blakus sabiedriskajam transportam. Tomēr viņiem vēl ir ļoti svarīga bērna integrēšanās skolā. Vecāki Latgalē bieži vien izvēlas mazākas izglītības iestādes, ar mazāku skolēnu skaitu, bet, piemēram, Rīgā, vecāki izvēlas starptautiskas skolas”.

Apmācībās tika secināts, ka skolām un bērnudārziem bērni remigranti bieži vien ir izaicinājums, jauna pieredze un jaunas mācību metodes. Pedagogi strādā ar remigrantu bērniem papildstundās, paši izstrādā apguves materiālus, izmanto projektu “PuMPurs”. Ir skolas, kur nav bijusi saskarsme ar bērniem remigrantiem un tad direktors, kā arī pedagoģiskais sastāvs meklē risinājumus, strādā ar šo ģimeni papildus. Atgriešanos sekmē arī daudzveidīga interešu pulciņu izvēle bērniem.

Vēlamies pateikties lektorei Jūlijai un kuplajam dalībnieku skaitam par noderīgo diskusiju, kas tika īstenota apmācību laikā. Ceram, ka apmācību laikā gūtā pieredze palīdzēs gan remigrantu bērniem integrēties izglītības iestādēs, gan skolotājiem, vecākiem un atbalsta personām labāk sagatavoties pārmaiņām, kas noteikti skar ikvienu, kurš pēc ilgāka laika nolēmis atgriezties uz dzīvi Latvijā.

Latgales plānošanas reģionā, paralēli apmācību un semināru rīkošanai remigrācijas jomā,  tiek rīkotas dažādas saliedējošas un vienojošas aktivitātes gan vietējiem bērniem un viņu vecākiem, skolotājiem, gan tiem, kas vēl ārzemēs vai jau ir atgriezušies. Tā, piemēram, ir tikusi  īstenota vispasaules cilpošanas tūre “Es atgriežos Latgalē”, rīkoti radošie konkursi bērniem, kā arī regulāri veidoti informatīvi pasākumi remigrācijas sekmēšanai.

Papildus informāciju iespējams iegūt, sazinoties ar

Latgales plānošanas reģiona
remigrācijas koordinatori
Astrīdu Leščinsku
astrida.lescinska@lpr.gov.lv