Kad tiek atraisīts domas lidojums…
27. martā Rēzeknes Augstskolas (RA) studiju programmu „Apģērbu dizains un tehnoloģijas” un „Mājturības/mājsaimniecības un biznesa ekonomisko pamatu skolotājs” studenti un lektore S.Mežinska devās uz Rīgu mācību ekskursijā, kuras vienojošā tēma bija „Viss ap un par modi”.
27. martā Rēzeknes Augstskolas (RA) studiju programmu „Apģērbu dizains un tehnoloģijas” un „Mājturības/mājsaimniecības un biznesa ekonomisko pamatu skolotājs” studenti un lektore S.Mežinska devās uz Rīgu mācību ekskursijā, kuras vienojošā tēma bija „Viss ap un par modi”.
Dienas pirmā aktivitāte – 20. gadsimta tērpu mode. Ieskatu tajā nodrošināja tērpu nomas „Uzvalki un kleitas” vadītājas Rūtas Kuplās stāstījums un tērpu paraugu demonstrācija, kas izved cauri 20.gadsimtam. Atrodoties studijā, katru kleitu, uzvalku, fraku, cepuri, kurpi un pat tā laika peldkostīmu var apskatīt un reāli iztēloties atbilstošo periodu un cilvēkus modes vēsturē. Tērpu nomai ir liela piekrišana mūsdienās, jo daudzi interesenti nāk, lai noīrētu sev vēlamu tērpu, kas atbilst noteiktam laika periodam vai tēlam, lai dotos uz tematisku pasākumu, un ikviens sev atrod tīkamu apģērba gabalu, rod ideālu tā laika izskatu.
Gūto ieskatu modes vēsturē papildina Mākslas Akadēmijas Modes nodaļas apciemojums, kur programmas „Modes dizains” bakalaura studente Evija Berga iepazīstina ar izglītības jomas specifiku un iegūstamajām zināšanām. Programmas satura pamatā – spēja izprast, apgūt, attīstīt, izstrādāt tērpu kolekciju idejas. Lai tiktu atraisīts domas lidojums, studenti strādā darbnīcas radošā vidē, glezno, zīmē, studē mākslas vēsturi.
Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, tērpu dizainā virmo avangards. Noslēgumā ikviens students izveido video un foto materiālus, mājas lapu, kur prezentē konkrētu tērpu idejas un autorus. Lai apmainītos ar idejām un padalītos pieredzē ar citiem, kas modes dizaineriem ir veids, kā gūt jaunus iespaidus, Evija solās ar savu tērpu kolekciju paviesoties arī Rēzeknes Augstskolā.
Mācību ekskursijas turpinājumā – Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja semināru cikla „Vārds Latvijas dizaineriem” kārtējais seminārs, kura tēma ir „Modes dizains. Pārliecinošs un pašpārliecināts”, kur ar savu prezentāciju uzstājās 3 jaunas un iedvesmojošas dizaineres – Elīna Dobele, apavu zīmola ZoFA īpašniece, modes dizainere Natālija Jansone un Aļona Bauska, modes zīmola QooQoo dizainere. Semināra gaitā katra no dizainerēm dalījās pieredzē par to, kā viņu idejas rodas, attīstās un šobrīd to rezultāti ir nonākuši dažādu ārzemju modes preču veikalu plauktos.
Stāsta apavu zīmola ZoFA dizainere Elīna Dobele: „Mani uztrauc apavu funkcionalitāte un ērtums, tāpēc katram manis veidotajam apavu pārim ir savs stāsts, kāpēc tas ir radīts un kam domāts. Piemēram, domājot par autobraucējiem, tika izveidoti apavi, kuru papēža daļa ir no ļoti biezas ādas, lai tie tik ātri nenonēsātos. Arī materialitāte ir tāda tēma, kas mani interesē un aizrauj, jo audumam ir tāda īpašība, ka to var locīt, burzīt, plēst, un no tā tas nepaliek sliktāks, bet vien parāda savu citu dabu, kas jau paver mums daudz un dažādas iespējas ar to darboties. Pašlaik mana mazā ražotne ražo apmēram 30 – 40 apavu pārus mēnesī, un gandrīz visi tiek arī pārdoti. Protams, divreiz gadā tiek veidotas kolekciju skates, kur tiek piedāvāti jauni un pārliecinoši modeļi. Rodot iedvesmu no pilnīgi dažādākām dzīves situācijām un notikumiem, tiek radīti jauni un drosmīgi apavu pāru eksemplāri. Materiālus savu apavu izveidei iegādājos Jelgavas ādas fabrikā, kā arī iepērku Itālijā. Bet, ja runājam par jaunām idejām un apavu pāriem, tad varbūt kādreiz radīsies arī doma radīt kādu jaunu, pilnīgi traku, visai aizraujošu dizainu tagad ikvienam jaunietim tik aktuālajām kedām.”
Savukārt modes zīmola QooQoo pārstāve stāsta, ka idejas viņu veidotajiem apģērbiem radās brīdī, kad gribējās radīt kaut ko noderīgu, bet neparastu, neradīt pilnīgi fundamentāli jaunu, bet jau esošajā ielikt savu iekšējo pasauli. Tā radās slavenie QooQoo legingi ar drosmīgām attēlu apdrukām, tā parādot, ka mēs esam drosmīgi, brīvi un nebaidāmies izpaust to, ko mēs gribam. Katrai apdrukai ir savs stāsts, piemēram, legingi ar vulkānu izvirdumu, ar dažāda veida attēliem utt. Izveidotie produkti tiek eksportēti uz dažādām valstīm, vislielākais pieprasījums ir Amerikā, Austrālijā un Āzijā. Ražot jaunas un ekstravagantas preces bieži vien iedvesmo pašu klienti, kuri sūta bildes, atsauksmes, komentārus un vēlmes, kas virza uz turpmāko attīstību.
Pieredzējusī modes dizainere Natālija Jansone dalījās savā praktiskajā pieredzē kolekcijas tapšanas procesā svarīgākajās niansēs un noslēpumos, uzņēmējdarbības procesa virzīšanā un problēmsituāciju risināšanā.
Atliek vien vēlēties, lai modes dizaina jomā mūsu mazā Latvija tiek aktīvi popularizēta arī pasaulē, dizaineri ir zināmi ar saviem oriģinālajiem darbiem, jaunām tērpu kolekcijām pret-a-porte kategorijā, bet studenti lai iedvesmojas, pilnveido sevi un pašpārliecināti izpaužas kādā no radošo industriju jomām.