Mācību vajadzību izvērtējums par atjaunojamo energoresursu pielietojumu komunālajos pakalpojumos Latgales plānošanas reģionā ietvaros
Laika posmā no 2025. gada jūnija līdz oktobrim tika izstrādāts Latgales plānošanas reģiona pasūtītais izvērtējums “Pašvaldību speciālistu zināšanu un prasmju izvērtējums par atjaunojamo energoresursu izmantošanu komunālo pakalpojumu jomā un zināšanu un prasmju paaugstināšanas mācību programmas satura izstrāde par atjaunojamo energoresursu pielietojumu komunālo pakalpojumu nodrošināšanā” (turpmāk – Izvērtējums), kura ietvaros, tika veikts novērtējums par Latgales plānošanas reģiona un Latgales reģiona pašvaldību, tai skaitā pašvaldību kapitālsabiedrību speciālistu zināšanām un prasmēm par atjaunojamo energoresursu (turpmāk-AER) pielietojumu komunālo pakalpojumu nodrošināšanā. Balstoties uz novērtējuma rezultātiem, tika izstrādāti ieteikumi un reģionāla mēroga mācību programmas saturs par AER pielietojumu komunālo pakalpojumu nodrošināšanā, kas veicinās pašvaldību, tai skaitā pašvaldību kapitālsabiedrību, un plānošanas reģionu speciālistu kvalifikācijas paaugstināšanu vai pārkvalifikāciju, un virzību uz klimatneitrālu ekonomiku un mazinās riskus saistībā ar klimata pārmaiņām.
Izvērtējums
Atklātā iepirkuma rezultātā mācību vajadzību izvērtējumu veica SIA “Sustinere Latvija” eksperti, kas izvērtēja Latgales plānošanas reģiona pašvaldību speciālistu esošās kompetences, lai noteiktu nepieciešamās kapacitātes stiprināšanas jomas, kas ļautu efektīvāk īstenot Pašvaldību likumā un Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.-2030. gadam (NEKP 2030) noteiktos uzdevumus. Izvērtējuma mērķagrupā piedalījās 96 respondenti (aptaujāto skaits) no Latgales plānošanas reģiona un Latgales reģiona pašvaldību (Daugavpils valstspilsētas, Rēzeknes valstspilsētas, Augšdaugavas, Balvu, Krāslavas, Līvānu, Preiļu, Ludzas, Rēzeknes novada) speciālisti (attīstības plānotāji, projektu speciālisti, uzņēmējdarbības speciālisti, energoefektivitātes eksperti, izpilddirektori, plānošanas reģiona administrācijas darbinieki, plānošanas reģiona attīstības padomes locekļi u.c.), tai skaitā pašvaldību kapitālsabiedrību, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, speciālisti.
Noslēguma ziņojumā apkopota informācija par Latgales plānošanas reģiona un Latgales reģiona pašvaldību (tostarp Daugavpils un Rēzeknes valstspilsētu, kā arī Augšdaugavas, Balvu, Krāslavas, Līvānu, Preiļu, Ludzas un Rēzeknes novadu) un to kapitālsabiedrību speciālistu zināšanām un prasmēm AER pielietojumā komunālo pakalpojumu nodrošināšanā.
Izvērtējums pieejams ŠEIT
Gala nodevuma prezentācija pieejama ŠEIT
Reģionālā mācību programma
Balstoties uz Izvērtējumā identificētajām vajadzībām, mācību programmas mērķis ir stiprināt Latgales plānošanas reģiona pašvaldību un to kapitālsabiedrību zināšanas un praktiskās prasmes klimatneitralitātes kontekstā, īpaši fokusējoties uz AER risinājumu pielietojumu komunālo pakalpojumu nodrošināšanā, tostarp siltumapgādē, ūdenssaimniecībā, atkritumu apsaimniekošanā un ēku apsaimniekošanā.
Piedāvātā programma veidota tā, lai:
- paaugstinātu profesionālās kompetences klimata un AER jomā;
- sekmētu klimata politikas mērķu integrēšanu plānošanas un investīciju procesos;
- uzlabotu projektu kvalitāti, risku vadību un finanšu plānošanu;
- vairotu spēju izmantot datus kā lēmumu pieņemšanas instrumentu;
- veicinātu praktisku un inovatīvu risinājumu ieviešanu reģionā.
Reģionālā mācību programma par atjaunojamo energoresursu risinājumiem nav akadēmiska rakstura kurss, bet gan praktiski orientēta profesionālās kompetences pilnveides programma, kuras mērķis ir stiprināt pašvaldību un kapitālsabiedrību spēju plānot, ieviest un uzraudzīt klimatneitrālus risinājumus. Tā ir īpaši pielāgota Latgales reģiona vajadzībām un paredzēta, lai palīdzētu īstenot Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā, Pašvaldību likumā un citos politikas dokumentos noteiktos mērķus.
Programmas īstenošanā uzsvars likts uz praktisku iemaņu attīstību, reālu piemēru izmantošanu un darbu ar dalībnieku ikdienas darba situācijām. Mācību saturs veidots tā, lai tas palīdzētu dalībniekiem ne tikai izprast AER risinājumu potenciālu un regulējumu, bet arī praktiski pielietot zināšanas, sagatavojot kvalitatīvus projektus, izmantojot datus lēmumu pieņemšanā un ieviešot klimata politikas mērķus plānošanas dokumentos un infrastruktūras projektos.
Mērķauditorija
Mācību programmas dalībnieki ir Latgales plānošanas reģiona pašvaldību speciālisti, kapitālsabiedrību pārstāvji un Latgales plānošanas reģiona darbinieki – projektu vadītāji, nodaļu vadītāji un citi speciālisti, kuru darbs saistīts ar AER, energoefektivitāti, infrastruktūru, datu pārvaldību, vides un attīstības jautājumiem, kā arī projektu izstrādi un īstenošanu.
Ieteicamās mācību formas atbilstoši mērķauditorijai
- Īsi, koncentrēti darbsemināri (optimālais laiks 2-3 stundas)- pašvaldību vadībai, LPR speciālisti
- Pieredzes apmaiņas vizītes (reģionālas vai starptautiskas), tostarp starptautisku izstāžu apmeklējums un vizītes objektos -visai mērķgrupai
- Individuālas konsultācijas vai sarunas ar ekspertiem mazās grupās -pašvaldību vadībai
- Praktiskas klātienes mācības (ar gadījumu izpēti, simulācijām u.c.) – Pašvaldību speciālistiem, Kapitālsabiedrību vadība, speciālisti, Latgales plānošanas reģiona speciālisti
- Hibrīdās mācības (klātienē + tiešsaistē) – klātienes sesijas praktiskiem uzdevumiem, bet tiešsaistes moduļi teorijas apguvei- Pašvaldību speciālistiem
- Tematiskās darbnīcas par konkrētiem tematiem – Kapitālsabiedrību vadībai, speciālistiem
- Mentorings ar nozares ekspertiem – atbalsts konkrēta projekta plānošanas un/ vai izstrādes procesā – Kapitālsabiedrību vadībai, speciālistiem
Mācību programmas tēmas
Ieteicamās mācību tēmas un apakštēmas, kas veidotas, balstoties uz identificētajām mācību vajadzībām un paredzētas, lai sistemātiski pilnveidotu zināšanas un praktiskās kompetences AER projektu plānošanā, ieviešanā un uzraudzībā. Provizoriskās apakštēmas norādītas zem tēmu nosaukumiem, kas var tikt papildinātas vai precizētas pēc nepieciešamības, izstrādājot detalizētu mācību programmu katram tematam:
1.tēma. Komunikācija un pārmaiņu vadība
- efektīva komunikācija ar iedzīvotājiem un iesaiste projektu plānošanā, īstenošanā;
- pārmaiņu vadības pieeja;
- reģionālā un starpnozaru sadarbība
2.tēma. Klimata mērķu integrācija plānošanas dokumentos
- klimata un enerģētikas (tostarp, AER) politikas pamati ES un Latvijā;
- klimata ietekmes, risku un iespēju novērtējums
- pieejas klimata mērķu, indikatoru un uzraudzības sistēmas (t.sk. KPI) noteikšanai;
- klimata mērķu integrēšana plānošanas dokumentos, tostarp investīciju plānos
3.tēma. Projektu vadība un finansējuma piesaiste
- ES un nacionālie finanšu instrumenti klimata jomā;
- projektu atlases, vērtēšanas kritēriji;
- projektu plānošanas cikls;
- AER projektu stratēģiskās un finanšu ietekmes analīze;
- dzīves cikla izmaksu pieeja un finanšu atdeves aprēķini
4.tēma Datu pārvaldība un analīze
- datu interpretācija un pielietojums lēmumu pieņemšanā;
- datu kvalitātes nodrošināšana un vienotas uzskaites principi;
- digitālie rīki klimata un enerģētikas datu analīzei;
- uzraudzības un atskaitīšanās sistēmas izveide
5.tēma Inovācijas un AER tehniskie risinājumi
Mācību programmas laika plāns 2025.gadam
| Nosaukums | Datums |
| Pieredzes apmaiņas brauciens “Atjaunojamo energoresursu integrācija komunālajos pakalpojumos” (Dānija, Orhūsa) | 24.-27.08.2025. |
| Klātienes apmācības “Efektīva komunikācija un iesaiste atjaunojamo energoresursu projektu īstenošanā” (1.tēma)
| 04.12.2025. |
Mācību programmu paredzēts ieviest līdz projekta beigām, tas ir līdz 2027.gada maijam, līdz ar to 2026.gada indikatīvais mācību programmas laika plāns tiks izstrādāts 2026.gadā.
Plānotie mācību rezultāti
- Izpratne par klimata un AER politikas pamatprincipiem, kā arī zināšanas par klimata mērķu integrēšanu pašvaldību plānošanas dokumentos;
- Zināšanas par AER tehnoloģijām un to piemērotību komunālajiem pakalpojumiem, spēja salīdzināt risinājumus un pieņemt pamatotus tehniskos un finansiālos lēmumus;
- Zināšanas un prasmes SEG emisiju datu analīzē, tostarp emisiju aprēķinu veikšanā (izmantojot GHG Protocol pamatprincipus), datu interpretācijā un pielietošanā lēmumu pieņemšanas un monitoringa vajadzībām;
- Izpratne par AER projektu plānošanas ciklu, tostarp finansējuma piesaistes iespējām un risku pārvaldību, spēja sagatavot projekta pamatojumu un izmantot dzīves cikla izmaksu (LCCA) pieeju investīciju izvērtēšanā;
- Izpratne par komunikācijas un sabiedrības iesaistes nozīmi AER projektu īstenošanā;
- Spēja piemērot apgūtās zināšanas, izstrādājot savas pašvaldības vai kapitālsabiedrības AER projekta datu analīzi vai tehnisko pamatojumu.
Izvērtējums tika veikts Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos” 6.1.1.8. pasākuma projekta “Pašvaldību un plānošanas reģionu speciālistu prasmju paaugstināšana klimatneitrālas ekonomikas un sociālekonomisko seku saistībā ar klimata pārmaiņām mazināšanas jautājumos” ietvaros.

