“Muzikālajā bankā” Daugavpilī triumfē dziesma „Tur, kur Dieva kamanas slīd”

Sestdien, 29. janvārī, ar krāšņu finālšovu Daugavpils Olimpiskajā centrā noslēdzās Latvijas Radio 2 aptauja “Muzikālā banka 2021”, kurā gada vērtīgākās dziesmas titulu ieguva grupas „Prāta Vētra” un „Tautumeitas” dziesma „Tur, kur Dieva kamanas slīd”. Par otru vērtīgāko dziesmu kļuva „Limuzīns uz krīta”, ko izpilda grupa „Citi Zēni”, savukārt trešo vietu ieņēma Dons ar dziesmu „Tas rakstīts debesīs (Piena ceļš)”. Par gada vērtīgākas dziesmas titulu šovakar sacentās 15 klausītāju iemīļotākās un ekspertu atzinību guvušās kompozīcijas.

Visi notestēti, nomaskoti un dezinficēti

Lai fiziski tiktu līdz “Muzikālās bankas” finālšovam Daugavpilī, bija nepieciešams pārvarēt dažādas kovidbarjeras – sertifikāts par vakcināciju vai pārslimošanu un antigēna paštests pirms izbraukšanas (medijiem) vai uz vietas (radošajai un apkalpojošajai komandai), bet pēc tam – maskas, ierobežojumi sēdvietās, strikti nosacījumi par pārvietošanos aizkulisēs utt., u.t.jpr., taču tas, protams, nav nekas jauns, jo šādā režīmā muzikālie pasākumi dzīvo jau pāris gadus.

Uz vietas tika izdalītas arī “epidemioloģiskās drošības prasības un sociālās distancēšanās noteikumi “Muzikālā banka 2021” mēģinājumu, ģenerālmēģinājuma un koncerta filmēšanas laikā”, kas bija izdrukātas uz trijām A4 formāta lapām un sastāvēja no 17 punktiem, tostarp paredzot arī to, ka “pasākumu apkalpojošā skaņu kompānija veic mikrofonu dezinfekciju pēc katras lietošanas reizes”, “mūziķi pasākumā ierodas ar saviem personīgajiem mūzikas instrumentiem, izņemot bungas, un tie netiek koplietoti”, “sitaminstrumentālisti lieto individuālās bungu vālītes, bet bungu komplekts tiek dezinficēts pēc katras lietošanas reizes” utt. Kā par brīnumu, šī testēšanās un pārtestēšanās dabisko atbirumu neradīja, un organizatori varēja vien no plātīt rokas “nez kur tie saslimušie [oficiālajā statistikā] rodas?!”. Aizkulisēs šī maskošanās un respiratorošanās radīja daudzas situācijas, kad mūzikas aprindu cilvēki satikušies viens otram teica “vai, nepazinu!”, jo kurš gan ilgu laiku neredzētu kolēģi spēj tā “uz sitiena” atpazīt ar masku, taču viss bija nieks, jo atkalredzēšanās prieku šīs neērtības vienalga nespēja sabojāt.

Ivo Fominu izvēlas par kovidrežīma mocekli

Tiesa, viens “kritušais” tomēr bija – Ivo Fomins, kurš pakļuva zem šo noteikumu punkta Nr. 3, ar kuru “netiek pieļauta personu ar elpceļu infekcijas slimības pazīmēm klātbūtne”. Pasākuma izpildproducents Aigars Dinsbergs pastāstīja, ka esot dziedātājam uzreiz strikti pateicis, ka ar iesnām un sāpošu kaklu viņš Olimpiskajā centrā netiks ielaists, tāpēc acīmredzami aizsmakušajam Ivo nācās tikai attālināti sveicināt sanākušos Daugavpilī, tobrīd sēžot savās mājās Liepājā, bet viņa dziesma “Tu man esi” tika atskaņota videoversijā.

Ieraugot Fomina dziesmu skatītāju balsojuma starpfiniša pašā augšgalā, Daugavpilī esošie jokoja, ka nākamgad uz pasākumu labāk nemaz nebraukt, jo skatītājiem pilnīgi pietiek ar klipu, taču viņi nezināja to, kas tobrīd notiek sociālajos tīklos. Izrādījās, ka pošmīži jeb antivakseri bija dziedātāju izvēlējušies par savu karogu (lai gan viņš ir vakcinēts), un ar lozungiem “stulbā valdība, cilvēks pat nedrīkst aizbraukt apsveicināties ar kolēģiem” aicināja balsot par dziesmu “Tu man esi”. Tiesa, Ivo dziesmas tāpat “Muzikālajā bankā” gandrīz vienmēr ir Top 6, taču, vai tā būtu bijis arī šoreiz bez pošmīžu iesaistes, to neviens neuzzinās. Interesanti, ka Ivo karjerā slimošana jau reiz ir izspēlējusi lielo kārti: 2004. gadā viņš kopā ar Tomasu Kleinu un “Dziesmu par laimi” ieņēma pirmo vietu Eirovīzijas dziesmu konkursa nacionālajā atlasē, lielā mērā pateicoties arī tam, ka pasākuma vadītājs no skatuves tiešraidē sāka stāstīt par viņa “aizlikto” kaklu un mediķu varonīgajiem pūliņiem atgriezt dziedātāja balsi pie dzīvības, kas rezultējās ar skatītāju iežēlošanos par sirdzēju. Šoreiz netika minēts, ka Fomins vienkārši apslimis, taču sanāca uzsmērēt medusmaizi sazvērestības teoriju piekritējiem.

Žūrija par “Instrumentiem”, klausītāji citās domās

Kopējā balsojumā 50% no vērtējuma veidoja tiešraides balsojums, bet otru pusi žūrijas un pirmo kārtu balsojums proporcijās 25%:25%. Ja vērtētu tikai ekspertu padome, pirmajā vietā būtu grupas “Instrumenti” dziesma “Paraksts”, otrajā – Dona “Tas rakstīts debesīs (Piena ceļš)”, bet trešo vietu ieņemtu Aminata ar “Acis sāļas”. Savukārt tiešraides vērotājus bez jau minētā Fomina sajūsmināja arī grupas “Citi zēni” enerģiskais un “jumtu noraujošais” priekšnesums, un šie puiši kopvērtējumā pamanījās apsteigt pat “Muzikālās bankas” izcilnieku Donu, liekot ar interesi gaidīt, ko viņi pēc nedēļas rādīs uz “Supernovas” pusfināla skatuves. Starp citu, “Citu zēnu” vokālists Jānis Pētersons gluži labi tika galā arī ar pasākuma vadītāja grožiem, tikai viena bēda – komiķa, “Singapūras satīna” mūziķa Edgara Bāliņa scenārijs no skatuves jālasa kādam, kurš izprot viņa domu gājienu, līdz ar to saprot, kurā brīdī jākāpina teksta intonācija, kad prasās pēc pauzes, kas īpaši jāuzsver kā joks utt.

Par rezultātiem – apskatnieka prognozes piepildījās: ja “Prāta vētra” ar “Tautumeitām” no skatuves rādīs uzmanību piesaistošu priekšnesumu (un tas tika paveikts), viņi būs galvenie favorīti. Arī paši mūziķi – finālšova 15 vērtīgāko dziesmu izpildītāji – pirmajā vietā lika “Tur, kur Dieva kamanas slīd”. Pēc apbalvošanas ceremonijas daudzgalvainais mūziķu kolektīvs ilgi nebija nodabūjams no skatuves, kur sveica viens otru un arī pārējos, bet aizskatuvē ierunāja videoapsveikumu pašlaik uz Zanzibāru aizceļojušajam bundziniekam Kasparam Rogam – viņu Daugavpilī spoži aizvietoja amatamāsa Nelli Bubujanca, kura piedalījās arī “Prāta vētras” koncertfilmas “Gads bez kalendāra” ierakstā. Aizskatuvē Renāru Kauperu un Jāni Jubaltu aiz pogas ķēra arī Daugavpils mērs Andrejs Elksniņš, kurš daudzo abpusējo paldiesvārdu laikā mēģināja pie viena noskaidrot, vai grupas šā gada koncertplānu sarakstā ietilpst arī Daugavpils. Tas tā varētu būt, taču par 2022. gada tūres rīkošanu vai nerīkošanu “prātnieki” ziņos ne agrāk kā martā.

“Prāta vētra” pauzē, “Tautumeitām” jaunumi

Līdzās “Prāta vētrai” apvienība “Tautumeitas” šoreiz uz skatuves kāpa pavisam neierastā skatā, un tas nebija tikai pateicoties mākslinieces Līvas Drešeres radītajam meiteņu skatuviskajam tēlam, kurā dominēja šokējoši garie nagi. Savulaik sešu meiteņu sastāva apvienība pērn oficiāli saruka līdz piecām, bet šoreiz Daugavpilī bija tikai četras “tautumeitas” – kas pie vainas? Ieskatoties rūpīgāk, varēja pamanīt, ka apvienība veidojusies pēc matemātiskā principa “5 – 2 + 1 = 4”, tas ir, šoreiz ierindā nebija Lauras Martas Līcītes (dekrētā) un Lauras Liepiņas (tagad jau uzvārdā Vārpiņa, strādā Briselē), toties uz palikšanu “Tautumeitām” pievienojusies ļoti spēcīgā, pārliecinošā un pieredzējusī Gabriela Zvaigznīte, ko plašāka auditorija iepazinusies pēc darbošanās “Radio trio” sastāvā – tas tiešām ir vērā ņemams papildinājums!

Akurāt šodien, 31. janvārī, “Tautumeitas” dodas ierakstu studijā, lai ķertos pie sava jaunā albuma, kurš iznāks 28. februārī, un tajā pašā dienā tiks izdots grupas jaunais singls, kurš ierakstīts kopā ar Renāru Kauperu. Kā pastāstīja “Tautumeitu” līdere Asnate Rancāne, sadarbība abu grupu starpā sākusies “caur tikšanos “steidžos”, caur latgaliešu dziesmām, caur kopīgām vibrācijām”, kad arī “sāka raisīties radošie lidojumi – gan “Prāta vētrai” nāca domas par kopīgām dziesmām ar mums, gan mums ar viņiem”, un “tā kā mums ir izveidojusies pamatīga, cieša draudzība, kas balstīta uz kopīgām vērtībām”. Dziesma “Tur, kur Dieva kamanas slīd” esot meiteņu sirdīs iekritusi uzreiz. “Šī nebija pirmā dziesma, ko “Prāta vētra” mums atsūtīja – viņi vispirms mums sūtīja dziesmu un jautāja, vai mēs to jūtam un vai mēs tajā dzirdam arī sevi. Šī bija otrā mums atsūtītā dziesma, taču šī bija visīstākā mūsu dziesma. Mēs to noklausījāmies un sapratām – beidzot! Beidzot ir dziesma mums! Tas bija ļoti, ļoti patīkami,” to atminoties, joprojām sajūsminās Asnate. Uzvaru aptaujā komentējot, “Tautumeitas” atturējās prognozēt, cik procentu balsotāju varētu būt atbalstījuši viņas, bet cik bijis “Prāta vētras” fanu armijas pienesums. “Man liekas, ka to tā nevar izmērīt, mēs tik forši savijāmies – kā rokdarbā! Tas nebija tā, ka puse un puse ir viens vesels – nē! Šeit bija tā, ka vesels ar veselu ir vesels! Tas kopā veidoja kosmisku, enerģētisku sprādzienu, kuru mēs sajutām pat nevis ģenerālmēģinājumā, bet tieši šajā pēdējā priekšnesumā. Kad nokāpām no skatuves, daudzi nāca klāt un teica, ka tas nav bijis vienkārši priekšnesums vai šovs, tas bijis kaut kas maģisks!” viena otru papildinot, savu emociju gammu pēc uzvaras centās noformulēt visas četras “Tautumeitas”.

“Muzikālās banka 2021” Top 15

  1. “Tur, kur Dieva kamanas slīd” – “Prāta vētra”, pied. “Tautumeitas”
  2. “Limuzīns uz krīta” – “Citi zēni”
  3. “Tas rakstīts debesīs (Piena ceļš)” – Dons
  4. “Tu man esi” – Ivo Fomins
  5. “Šamanis” – Aija Andrejeva & ZeBrene
  6. “Vai” – Intars Busulis, “Abonementa orķestris”, “GG choir”
  7. “Piedošana” – “Prāta vētra”, Dons, Intars Busulis
  8. “Tālāk jāiet” – Dārta Stepanova, pied. “Dagamba”
  9. “Acis sāļas” – Aminata
  10. “Paraksts” – “Instrumenti”
  11. “Plāksteris” – “Singapūras satīns”, pied. Samanta Tīna
  12. “Es tā jūtos” – Katō & ZeBrene
  13. “Lidmašīnas režīmā” – “Astro’n’out”
  14. “Prom” – Marta & Patrisha
  15. “Sākam no jauna” – Marta Ritova & Ozols

Foto no: www.facebook.com/muzikalabanka