Dzelzceļam Daugavpilī 160

Akcentējot dzelzceļa nozīmi Daugavpils pilsētas attīstībā, Rīgas ielas svētku ietvaros, no 12. septembra Rīgas ielā pie Sv. Pētera Ķēdēs Romas katoļu baznīcas apskatei pieejama Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzeja izstāde “Dzelzceļam Daugavpilī 160”. Tajā ikvienam būs iespēja uzzināt vairāk par dzelzceļa infrastruktūras attīstību Daugavpilī.

Dzelzceļa būvniecības vēsture Latvijā aizsākās 1860.gada 8.novembrī, kad uz  Sanktpēterburgas – Varšavas dzelzceļa līnijas tika atklāta kustība dzelzceļa posmā Ostrova – Dinaburga (Daugavpils). 1851. gada 15. februārī imperators Nikolajs I parakstīja „ukazu”, kurš paredzēja uzsākt  Krievijas dzelzceļa maģistrāles būvniecību starp Sanktpēterburgu un Varšavu, tādējādi attīstot rūpnieciskos un tirdzniecības sakarus ar Rietumeiropu.

1875 gadā stacijā Dinaburga jau bija 2 akmens un 1 koka šķūnis 30 lokomotīvēm. 1874. – 1877.g. tika uzcelta 3 stāvu akmens divpusēja pasažieru un kravas stacija ar ūdenssūkni, kapelu un citām ēkām. Stacija kļuva par pilsētas rotu. Dzelzceļa būvniecība veicināja ekonomikas attīstību Dinaburgā – Dvinskā – Daugavpilī.

  1. gada 25. septembrī tika atklāta vilcienu kustība Baltijas valstīs pirmajā dzelzceļa līnijā starp Rīgu un Dinaburgu (Daugavpili) 217 km garumā. Tiesības būvēt Rīgas – Dinaburgas dzelzceļu bija Rīgas Biržas Komitejai. Celtniecību veica par privātkapitāla līdzekļiem angļu inženieru vadībā.

Izstādē „Dzelzceļam Daugavpilī 160” apskatāmas Daugavpils dzelzceļa infrastruktūras vēsturiskās fotogrāfijas, kartes un shēmas. Izstāde tapusi sadarbība ar Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeju un mākslinieci Līgu Čibli.

Gunta Ločmele, Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzeja komunikācijas un sabiedrisko attiecību speciāliste, gunta.locmele@daugavpils.lv, tālr.: 20203713, 26114003