Daugavpils par pārdalīto «Skanstes tramvaja naudu» būvēs jaunu sliežu līniju un vienu pārbūvēs
Daugavpilī šobrīd ir trīs tramvaju maršruti, kuru kopējais garums ir aptuveni 30 kilometri. Vienam no šiem maršrutiem – 3., kas ved no Daugavpils cietokšņa uz Stropiem – šogad jau tika izbūvēts 2,5 kilometru (km) garš pagarinājums, kas pietuvojās Daugavpils reģionālajai slimnīcai.
Uzņēmumā „Daugavpils satiksme” plāno šo maršrutu savienot ar 1. tramvaja līniju. „Tas paredz jaunu sliežu ceļu būvniecību no Stropu ciema mikrorajona, no esošā apgriešanās riņķa uz Ķīmiju, tādējādi veidojot apli un savienojot jaunus mikrorajonus – Ķīmiju un Daugavpils reģionālo slimnīcu. Plānotais sliežu ceļu garums būs 3,2 kilometri,” pastāstīja Daugavpils domes izpilddirektore Sabīne Šņepste.
Visi procesi, lai būvniecība varētu sākties, jau ir iedarbināti, apliecināja “Daugavpils satiksme” projektu vadītāja Dagnija Briška.
„Šobrīd tiek gatavots projektu pieteikums iesniegšanai Centrālajā finanšu līgumu aģentūrā (CFLA). Ņemot vērā to, ka darbības jau ir attiecināmas, ir noslēgti arī būvdarbu līgumi. Atbilstoši uzaicinājumam, ko pašvaldība ir saņēmusi no CFLA, iesniegšanas termiņš ir līdz šī gada 30. novembrim,” pastāstīja Briška.
Daugavpils tramvaju modernizācija var notikt, pateicoties papildfinansējumam. Tie ir 10 miljoni eiro, kas iegūti pārdales rezultātā. „Tas ir Kohēzijas fonda finansējums. Kā mēs zinām, netika īstenots Skanstes lielais tramvaja līnijas projekts, un Daugavpilij tika iedalīta papildu nauda 10 miljonu eiro apmērā tramvaja sliežu infrastruktūrai.
Plus vēl 15% no tā klāt ir finansējuma saņēmēja devums, šajā gadījuma tas nāk no “Daugavpils satiksmes” ar domes galvojumu,” pastāstīja Šņepste.
24. septembrī Daugavpils dome jau atbalstīja šāda aizņēmuma ņemšanu. To apliecināja domes finanšu nodaļas vadītāja Edīte Upeniece: „Tie ir 1,38 miljoni eiro. Tā ir rēķinātā naudas plūsma, kas nepieciešama, lai uzsāktu darbības, līdz būs noslēgta pati vienošanās.”
Līdztekus jaunas līnijas izbūvei “Daugavpils satiksme” iecerējusi pārbūvēt tramvaja līnijas posmu no pilsētas centra līdz Daugavpils cietoksnim. Arī tā būs būtiska satiksme infrastruktūras modernizācija.
„Tur tiks veikta ne tikai sliežu ceļu pārbūve, bet arī apakšējo inženierkomunikāciju nomaiņa, tiks labiekārtotas pieturvietas, tiks nomainītas gājēju barjeras. Tāpat tur sliežu ceļš iet pa braucamo daļu, un bieži vien tramvajs iet pretī automašīnu plūsmai, tāpēc jaunais risinājums paredz nobīdīt tramvaju sliežu ceļus un paplašināt braucamo daļu,” skaidroja Šņepste.
Daugavpilī tramvajus gadā izmanto aptuveni 7,5 miljoni pasažieru. Šī gada sākumā atklātais 3. tramvaja maršruta līnijas pagarinājums tas ļāvis pasažieru plūsmu palielināt par 30%. Savukārt jaunais projekts ar divu maršrutu galapunktu apvienošanu, pēc “Daugavpils satiksme” speciālistu aprēķiniem, ļaus vēl par 300 tūkstošiem gadā palielināt Daugavpils tramvaju pasažieru skaitu.
KONTEKSTS:
“Rīgas satiksme” plānoja izbūvēt Skanstes tramvaja līniju, kas izmaksātu 97,4 miljonus eiro. Taču Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) šā gada maija sākumā nolēma izbeigt līgumu ar uzņēmumu “Rīgas satiksme” par Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansētā Skanstes tramvaja projekta īstenošanu. Šāds lēmums pieņemts, ņemot vērā korupcijas riskus “Rīgas satiksmē”.
Tika rosināts iepriekš Skanstes tramvaja projektam pieejamo ES finansējumu novirzīt jaunu pasažieru elektrovilcienu iegādei, kā arī Daugavpils un Liepājas pašvaldībām katrai 10 miljonus eiro tramvaja infrastruktūras turpmākai attīstībai šajās pilsētās.