No Ventspils uz Daugavpili un Rēzekni kursēs elektrovilciens
Kā informē www.nra.lv, Eiropas Komisijas (EK) tehniskās palīdzības neatkarīgie eksperti JASPERS Independent Quality Review snieguši pozitīvu atzinumu par a/s Latvijas dzelzceļš (LDz) projektu Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija. Īstenojot šo projektu, elektrificēti tiks teju 700 kilometru dzelzceļa līnijas.
Saņemot pozitīvu atzinumu no neatkarīgiem ekspertiem, projekta dokumentācija tiks iesniegta gala lēmuma pieņemšanai Eiropas Komisijā par projekta apstiprināšanu. Pēc pozitīva EK lēmuma saņemšanas tiks parakstīts līgums ar Centrālo Finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu, Neatkarīgo informēja a/s Latvijas dzelzceļš Korporatīvās komunikācijas projektu vadītāja Ella Pētermane.
Projekta pirmais posms tiks īstenots ar Kohēzijas fonda līdzfinansējuma atbalstu 347 miljonu eiro apmērā. Dzelzceļa elektrifikācijas pirmā posma kopējās izmaksas plānotas 441 miljona eiro apmērā. E. Pētermane skaidro, ka dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekts ir būtisks gan transporta un loģistikas nozarei, gan visas Latvijas tautsaimniecības globālajai konkurētspējai, turklāt tas sniegs būtisku ieguldījumu apkārtējās vides aizsardzībā. Kopumā dzelzceļa tīkla elektrifikācijas programmu iecerēts realizēt vairākos posmos: pirmajā posmā elektrifikācija tiks veikta maršrutos Daugavpils-Krustpils un Rēzekne-Krustpils-Rīga, otrajā posmā – Krustpils-Ventspils un trešajā posmā tiks veikta esošā elektrificētā dzelzceļa tīkla rekonstrukcija.
Pērnā gada rudenī noslēdzās iepirkums par pirmā posma projektēšanu un būvniecību. Iepirkuma pirmās kvalifikācijas kārtā tika saņemti četri pieteikumi. Ņemot vērā īstenojamā projekta sarežģītību, turpinās piedāvājumu izvērtēšana.
Eksperti aprēķinājuši, ka dzelzceļa elektrifikācijas pirmās kārtas būvniecība nodrošinās iekšzemes kopprodukta pieaugumu par 120 miljoniem eiro. Tas radīs jaunas darba vietas un palīdzēs attīstīt vietējo uzņēmējdarbību, kas īpaši svarīgi ir Latgalē. Savukārt īstenots pirmās kārtas projekts ļaus ietaupīt 147 miljonus eiro ritošā sastāva ekspluatācijā un 354 miljonus eiro darbaspēka un enerģijas izmaksās.
Savukārt pasažieru laika ietaupījums naudas izteiksmē, pēc ekspertu vērtējuma, varētu pārsniegt piecus miljonus eiro.