LSM: Rīgas «tramvaju nauda» var nonākt Daugavpilī un Liepājā
Līdz šim “Skanstes tramvaja” projekta ietvaros par veiktajām darbībām Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) ir “Rīgas satiksmei” izmaksājusi vairāk nekā 450 tūkstošus eiro. Šī summa “Rīgas satiksmei” līdz šā gada 3.augustam ir jāatmaksā. Satiksmes ministrija iecerējusi paredzētās naudu novirzīt citam transporta infrastruktūras projektam. Kā viens no variantiem tiek apsvērta iespēja ieguldīt šo finansējumu Daugavpils vai Liepājas tramvaju sliežu infrastruktūras attīstībā. Daugavpilī uz šo ideju raugās ar cerībām, un “Daugavpils satiksme” jau redz vairākus variantus, kā šos papildus finanšu līdzekļus izmantot.
Daugavpilī, tāpat kā Liepājā un Rīgā, patlaban rit Eiropas Savienības (ES) atbalstīti tramvaju modernizācijas projekti un to apjoms mērāms vairākos miljonos eiro, stāstīja Daugavpils domes priekšsēdētāja 1. vietnieks Igors Prelatovs.
“Jaunais jaudas projekts izmaksāja ap 5 miljoniem, pārbūves projekts pilsētas centrā vēl 5 milj. eiro. Jauno tramvaju iegāde ap 4,5 miljoniem, vēl iepriekš iegādātie tramvaji. Tās ir diezgan lielas summas. Kopumā tie ir pāri par 20 miljoniem eiro,” pauda Prelatovs.
Iespējams, ka „Daugavpils Satiksmes” rīcībā, tāpat kā Liepājai tieši tramvaju modernizācijas jomā varētu ienākt vēl papildus 10 miljoni eiro, kas ir daļa no ES fondu līdzekļiem, ko neapguva Skanstes tramvaja projektā “Rīgas satiksme”, apliecināja Satiksmes ministrijas komunikācijas daļas pārstāve Iveta Kancēna.
“Ir panākta konceptuāla vienošanās līdz 10 miljoniem eiro novirzīt Daugavpils tramvaju projektu turpmākajai attīstīšanai, tas nozīmētu tramvaju sliežu izbūvei un vagoniem, un tieši tāds pats lēmums ir arī uz Liepājas tramvaju projektu turpmāko attīstīšanu,” skaidroja Kancēna.
Daugavpils domes attīstības nodaļas vadītāja Daina Kriviņa, atzīst, ka pašvaldība ir gatava un jau šobrīd strādā pie vairākiem projektiem tieši tramvaju modernizācijas jomā, kuros varētu piesaistīt “Rīgas satiksmes” zaudētos Skanstes tramvaja projekta līdzekļus.
„Daugavpils satiksmei” ir padomā pat četri varianti, Latvijas radio atklāja uzņēmuma valdes loceklis Romāns Savickis.
“Mēs varam pretendēt uz papildus jauniem tramvaju vagoniem, lai pilnībā atjaunotu mūsu parku, mums būtu nepieciešami vēl klāt 6 garus – sešasu un 6 īsus četrasu vagonus. Mēs varam pretendēt arī uz tramvaja ceļa izbūvi no Parādes ielas pagrieziena līdz Cietoksnim, tāpat varam realizēt Vaiņodes ielas ceļa izbūvi, kas mums ļautu savienot 1., 2. un 3. tramvaju apgrieziena apļus, tāpat varam pretendēt uz tramvaju ceļa izbūvi posmā no Valkas ielas līdz Vasarnīcu ielai,” tā Savickis.
Kā nozīmīgākais varētu būt tieši Vaiņodes ielas pagarinājums, uzsvēra Savickis. “Tas bija paredzēts vēl padomju laikos un ļautu savienot divus ļoti nozīmīgus mikrorajonus- Ķīmiķu rajonu un Jaunos stropus, attiecīgi no Ķīmijas iedzīvotāji varētu nokļūt līdz slimnīcai Stropos,” norādīja Savickis.
Gadā vidēji Daugavpils tramvaju izmanto ap 8 miljoniem pasažieru, tas ir pilsētā populārākais sabiedriskā transporta veids. Pats tramvaju parks ir novecojis. Lai arī jau esošo ES finansēto projektu ietvaros ir iegādāti vairāki jauni vagoni, un jau tuvāko divu mēnešu laikā to klāsts vēl papildināsies, tomēr tas vēl nav pietiekami.
“No 36 tramvaju vagoniem 13 KTM ir ražoti vēl padomju laikos un vēl 10 TATRas – divvagonu tramvaji, kas arī ir novecojuši. Pēc piegādes grafika pirmie četri jaunie vagoni pienāks jau jūnijā un vēl 4 jūlijā. Tie jau nokrāsoti, rit pēdējie darbi,” teica uzņēmuma vadītājs.
Jaunu tramvaju iegāde arī ir viens no variantiem, kā izmantot „Rīgas satiksmes” zaudēto „tramvaju naudu”. Jau īstenotā Daugavpils tramvaju modernizācija sevi attaisnojusi, un par to runā cipari, tieši ekonomijas ziņā. “Jaunie vagoni ir daudz ekonomiskāki, kopš 2013. gada, kad no Krievijas iepirkām pirmos jaunos tramvajus, uz elekktrību esam ietaupījusi 15%,” atzina Savickis.
Videi draudzīga transporta attīstība ir pilsētas prioritāte, uzsver arī domes attīstības nodaļā, bet kur tieši varētu būt ieguldīti Rīgas tramvaju līdzekļi 10 miljonu eiro apmērā Daugavpilī, plānots jau šomēnes pārrunāt ar Satiksmes ministru.
Tāpat kā arī pārējie projekti, kas vērsti uz tramvaju modernizāciju, attiecīgi to pieejamību, ērtumu un ekonomiju, pateicoties tieši Skanstes tramvaja projekta problēmām, var tik īstenoti Daugavpilī, līdzīgi varētu notikt arī Liepājā.