Aizvadītajā gadā par 2% pieaudzis reģionālās nozīmes maršrutu tīklā pārvadāto pasažieru skaits
2018. gadā ar reģionālo sabiedrisko transportu pārvadāti 47,5 miljoni pasažieru, kas ir par 973 tūkstošiem jeb 2% vairāk, salīdzinot ar 2017. gadu, liecina Autotransporta direkcijas dati. Pēdējie septiņi gadi sabiedriskā transporta nozarē iezīmēja pasažieru skaita kritumu, savukārt aizvadītais gads nesa pozitīvas pārmaiņas – pasažieru skaita pieaugumu, kas skaidrojams gan ar reģionālā maršrutu tīkla pastāvīgu pilnveidošanu un pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu, gan pārdomāto braukšanas maksas politiku un daudzveidīgo lojalitātes programmu klāstu, kā arī kontroļu pastiprināšanu.
2018. gadā reģionālajā maršrutu tīklā ar autobusiem pārvadāti 62% no visiem [ar autobusiem un vilcieniem] pārvadātajiem pasažieriem jeb 29,42 miljoni, kas ir par 1% vairāk, salīdzinot ar 2017. gadu. Tā kā pēdējo septiņu gadu laikā pasažieru pārvadājumos ar autobusiem bija vērojama pasažieru skaita samazināšanās vidēji par 2–5% gadā, Autotransporta direkcijas mērķtiecīgi īstenotās aktivitātes gan maršrutu tīkla sakārtošanas un pilnveidošanas virzienā, gan pārvadājumu pakalpojumu kvalitātes uzlabošanā un pasažieru lojalitātes programmu ieviešanā ir rezultējušās pozitīvos rādītājos aizvadītajā gadā.
Pēdējie trīs gadi iezīmē arī pasažieru skaita pieaugumu dzelzceļa pārvadājumos. 2018. gadā pa dzelzceļu pārvadāti 18,08 miljoni pasažieru, kas salīdzinot ar 2017. gadu, ir par 4% vairāk. Iepriekšējos divos gados pa dzelzceļu pārvadāto pasažieru skaita pieaugums bija vidēji 1% gadā. Dati liecina, ka pieaug gan par maksu pārvadāto pasažieru skaits, gan arī to pasažieru skaits, kuriem tiek piemērotas braukšanas maksas atlaides – pirmsskolas vecuma bērni un daudzbērnu ģimeņu locekļi.
Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš: “2018. gada rezultāti uzrāda pasažieru skaita pieaugumu, un tas apliecina, ka darbs pie maršrutu tīkla pilnveidošanas, pasažieriem ērtu sabiedriskā transporta reisu laiku un savienojumu izveides, pastāvīgas pakalpojumu kvalitātes celšanas, pārdomātas braukšanas maksas politikas un daudzveidīgu lojalitātes programmu ieviešanas, ir bijis sekmīgs. Piemēram, divu gadu laikā abonementa biļetes, kas pasažieriem sniedz braukšanas maksas atlaides līdz pat 20%, ir ieviestas vairāk nekā 740 maršrutos, un 2018. gadā tās izmantoja viena ceturtā daļa no visiem autobusu pasažieriem.”
Kristiāns Godiņš uzsver: “Arī 2019. gadā reģionālā maršrutu tīkla pilnveidošana un pielāgošana iedzīvotāju vajadzībām un mainīgajai plūsmai, pakalpojumu kvalitātes celšana ir starp Autotransporta direkcijas prioritātēm. Līdztekus tiek strādāts pie tā, lai iedzīvotājiem ir iespēja par biļeti norēķināties ar bankas maksājumu karti katrā autobusā, biļešu iegāde internetā būtu iespējama uz visiem reisiem, izmantojot dažādas aplikācijas, kā arī tiek domāts par pasažieru lojalitātes programmu pilnveidošanu. Jāatzīst, ka iedzīvotāju skaita samazināšanās valstī, to migrācija uz pilsētām, mazs iedzīvotāju blīvums daudzos pagastos, privāto automašīnu pieaugums būtiski ietekmē pasažieru plūsmu un līdz ar to reģionālo maršrutu rentabilitāti. Provizoriskie aprēķini liecina, ka 2018. gadā pārvadātāju biļešu ieņēmumi bija 56.4 miljoni eiro, savukārt valsts finansējums veido 71,46 miljonus jeb 56% no pārvadātāju apgrozījuma. Ir arī tādi maršruti un reisi, kuros valsts līdzfinansējums sasniedz pat 80 un 90%, tāpēc mūsu izaicinājums ir meklēt risinājumus, kā mazināt šādu pārvadājumu izmaksas un vienlaikus saglabāt iedzīvotāju mobilitātes iespējas.”
Kopumā Latvijā iedzīvotāju vajadzībām šobrīd ir izveidoti 1059 autobusu maršruti ar 8062 pieturvietām, kuru ietvaros 26 autobusu pārvadātāji 2019. gadā apkalpos 7506 reisus, nobraucot 78,8 miljonus kilometru, kā arī ir izveidoti 11 vilcienu maršruti, kurus apkalpo AS “Pasažieru vilciens” un SIA “Alūksnes-Gulbenes bānītis”.