Latgalē šogad var izzust 38 autobusu maršruti
Latgales reģionā sabiedrisko pārvadājumu optimizācija jeb braukšanas laika samazināšana, reisu slēgšana, saīsināšana un apvienošana varētu skart 87 reisus.
Par iemeslu tam tiek minēta valsts līdzekļu nelietderīga tērēšana, jo valsts to nerentablo reisu uzturēšanai, kuros autobusi nereti iet tukšgaitā, izmaksā dotācijas. Taču to, cik un tieši kuri maršruti jāslēdz, līdz janvāra vidum izvērtēs Latgales plānošanas reģions.
Par tādu situāciju satraukušies gan pārvadātāji, gan pašvaldības, kuru iedzīvotājiem, īpaši attālākajos pagastos, var vispār tikt liegta iespēja nokļūt līdz centriem un saņemt nepieciešamos pakalpojumus.
Izvērtēt esošo satiksmes maršrutu tīklu lietderību un to optimizēt, tāds ir pēdējais jaunais uzstādījums, ko saņēmis Latgales plānošanas reģions. Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Iveta Dubrovska min, ka runa ir par teju 40 maršrutu slēgšanu, vēl tikpat daudz tiks optimizēti, un tā būs nopietna izvērtēšana.
Tomēr šādi reisi nav jāslēdz, par to strikti iestājas Ludzas autobusu parka valdes loceklis Guntars Losevičs. Motivācija reisu slēgšanai un optimizācijai – arvien rūkošais pasažieru skaits. Latgalē ir reisi, kas ir katastrofāli nerentabli, to apliecina arī plānošanas reģiona attīstības padomes priekšsēdētāja vietnieks un Viļakas novada mērs Sergejs Maksimovs – ir maršruti, kur ir izpildīti gandrīz 100 reisi un braukuši tikai divi pasažieri, tas nozīmē, ka vidējais reisā pārvadāto pasažieru skaits ir 0,02.
Daugavpils autobusu parks, kuram vēl ir vairākās filiāles reģionā, ir lielākais sabiedriskais pārvadātājs Latgalē. Vidēji dienā, kā stāsta uzņēmuma vadītājs Sergejs Mihailovs, tiek veikts ap 250 reisiem, attiecīgi tāpēc arī šo autobusu parku optimizācija skars visvairāk.
“Mums būtu jāslēdz reisi 18 pozīcijās, kilometrus neesam skaitījuši, bet kopumā tas skars 52 mūsu veiktos reisus, visvairāk Daugavpils un Ilūkstes novados. Mums gandrīz visi reisi ir nerentabli. Jo tas tarifs jeb biļešu cena nesedz mūsu izdevumus, un arī pasažieru skaits rūk, bet izdevumi aug. Dotācijās kā kompensāciju mēs saņemam ap 2,5 miljoniem eiro,” klāsta Mihailovs.
Tam, ka optimizācijai šajā nozarē jābūt, piekrīt Ludzas autobusu parka valdes loceklis Guntars Losevičs, kura uzņēmumam kopumā ieteikts pārskatīt trīs maršrutus, taču pārdomāti un izvērtējot lauku specifiku.
Pret reisu slēgšanu vai pārmērīgu optimizāciju iestājas vietējās pašvaldības, iedzīvotāji vienkārši netiks uz centriem,
saka Daugavpils novada domes ceļu inženiere Anita Pabērza. Koks ar diviem galiem – tā šo situāciju raksturo Latgales plānošanas aģentūrā, kurai arī jāizvērtē tīkla optimizācija.
Kā skaidro aģentūrā, šobrīd termiņi sabiedriskā transporta tīkla optimizācijai vēl nav noteikti, bet rit izvērtēšana, lai šis process notiktu korekti un iedzīvotāji nebūtu cietēji. Taču ir skaidrs, ka, visticamāk, ap 750 tūkstošiem kilometrus autobusi Latgalē brauks mazāk nekā šobrīd un tiks slēgti tie reisi, kuriem valsts budžeta dotācijas apmērs pārsniedz 75%.