Būt latgalietim 24 stundas diennaktī!

Ar Latgales kultūras programmas atbalstu Latgales kultūrvēstures muzejs izstrādājis jaunu interaktīvu muzejpedagoģisko programmu „24 stundis latgalīts” vecāko klašu skolēniem, studentiem, kas sākusi savu ceļu pie apmeklētājiem, bet no septembra plānota aktīva nodarbības norise kā Rēzeknes, tā visās Latgales skolās.


Nodarbībā izsekots līdzi latgalieša darba, dzīves ritmam diennakts garumā, aptverot četrus gadalaikus, proti, tiek demostrēts, ko konkrētajā dienas posmā dara latgalieši.

Galvenās tradīcijas, ieražas, godi u.tml., ar ko tie iepazīstināta auditorija :

  • Rīta cēliens, gatavošanās darbam, došanās strādāt;
  • Maizes cepšanas tradīcijas;
  • Talkas un to raksturojums, talku balsis;
  • Podniecības tradīcija, sadzīvē lietojamie keramikas priekšmeti;
  • Latgaliešu ēdiens, saimniecībā izmantojamie trauki;
  • Mūža godi (kāzas);
  • Amatniecības tradīcijas (aušana, vērpšana, adīšana, virvju vīšana u.tml.);
  • Večerinka;
  • Čyguoni jeb maskuošanās tradīcijas Latgalē.

Nodarbība notiek latgaliešu valodā, lai popularizētu un veicinātu latgaliešu valodas lietošanu jauniešu vidū, mācītu un motivētu apgūt to tiem, kuri latgaliešu valodu ikdienā nelieto.

Lai nodarbībā nodrošinātu skolēniem tik svarīgo muzeja priekšmeta iepazīšanu un pieskaršanās, paturēšanas rokā momentu, nodarbībai nepieciešamajiem koka un māla priekšmetiem, kā to paredz muzeja krājuma noteikumi, sadarbībā ar kokamatnieku un podnieku, izgatavoti atdarinājumi (koka priekšmeti – abra, liekšķere, ciba, sviesta mārciņas forma, sētuve, nēši, koka karotes; keramikas priekšmetiem – pārinieks, svilpaunieki, piena pods, rukomoiņiks, māla bļoda).

Saskare ar lietām muzejiskā vidē palīdzēs vairot interesi par sava novada vērtībām, pievērst lielāku uzmanību visam, kas apkārt un stimulēs dzīvot, darboties savā novadā – Latgalē, saglabājot lepnumu par tā bagāto kultūrvēsturisko matojumu, to popularizējot ikdienas dzīvē.

Ineta Atpile-Jugane, projekta vadītāja, LKM direktores vietniece