Rēzeknē plāno būvēt jaunu betona rūpnīcu

Viens no Latvijas mēroga betona ražotājiem “MB Betons grupa” ieplānojusi celt transportbetona rūpnīcu Rēzeknē, kas būtiski samazinātu vietējo būvnieku izmaksas, jo šobrīd betons tiek transportēts no Daugavpils. Šobrīd Rēzeknes pilsētas domē notiek sabiedriskā apspriešana par šī objekta būvniecību pašvaldības uzņēmuma SIA „Komunāls R” teritorijā.


Tiek apsvērta iespēja MB Betons grupas ieplānoto transportbetona rūpnīcu celt Rēzeknē, Zilupes ielā 50, SIA „Komunāls R” teritorijā. „Uz mums attiecas tikai šis zemes gabals, kuru saskaņojam ar zemes dienestu, lai to varētu iznomāt un te varētu uzcelt rūpnīcu,” skaidro SIA „Komunāls R” izpilddirektore Olga Medvedeva. „Taču viņiem būs atsevišķa jurisdikcija.”

Transportbetona rūpnīcas darbības pamatprincips

Rēzeknē iecerēts ražot transportbetonu. Tas ir gatavais maisījums, kas uzreiz iet uz objektu.
Paredzēts, ka betona ražošanas mezgla teritorijā tiks izvietota transportbetona ražošanas iekārta ELBA. Saražoto betonu, pēc izvēles, varēs transportēt ar automašīnām – betona maisītājiem, kravas automašīnām, celtņu kubliem, betona sūkņiem u.c.

Cementu atvedīs ar cementa vedējiem – autocisternām un pa cauruļvadiem iesūknēs glabāšanas tvertnē – silosā. Paredzēti trīs šādi silosi ar ietilpību 100 t. Vienu cementa vedēju iztukšos 1h laikā un vienlaicīgi pildīs tikai vienu silosu. No viena silosa, pa slēgtu gliemežveida konveijeri, cements nonāks ražošanas iekārtā. Tādus inertos materiālus kā smiltis, granītu, dolomītu, akmens šķembas atvedīs ar pašizgāzēju un izbērs kaudzēs. Tālāk šīs izejvielas ar frontālo iekrāvēju sabērs slēgtos metāla silosos, no kuriem tālāk pildvielas nonāks ražošanas iekārtā.

Paredzēts, ka katlu māja nodrošinās betona ražošanas procesu ziemas laikā. Ūdens apgāde, pieslēguma vieta rūpnīcas dzeramā – tehnoloģiskā ūdensapgāde ir paredzēta no esošā SIA “Komunāls R” artēziskās akas Zilupes ielā 50. Teritorijā ir centralizēts kanalizācijas tīkls, tāpēc ir paredzēts novadīt sadzīves notekūdeņus, katlu mājas tehnoloģiskos notekūdeņus un lietus notekūdeņus uz esošo sistēmu.

Nevar uzcelt betona rūpnīcu, ja nav no kurienes ņemt izejmateriālus, ja blakus nav karjera. Rēzeknes rūpnīcai granti MB Betons grupa ņems no Rēzeknes rajona karjera Ismeros. Kopumā rūpnīcas vajadzībām „Komunāls R” teritorijā varētu tikt iznomāta zeme 0,8 ha platībā, pašai rūpnīcai nepieciešami 0,4 ha.

Rūpnīca apmierinās pilsētas vajadzības

Paredzētā iekārtu ražība ir 51 m3/h, bet maksimālais betona gada apjoms – 127296 m3/a vai 254592 t/a. Betona ražotne strādās vienā maiņā 8 h/d, 6 dienas nedēļā.

Kā skaidro MB Betons grupas valdes priekšsēdētājs Normunds Horsts , tā būs slēgta moderna tipa rūpnīca ar vidēju jaudu, lai nodrošinātu Rēzeknes pilsētas vajadzības. Analogas rūpnīcas jau darbojas citviet.

„Kopumā ir ieplānotas četras šādas rūpnīcas Latvijā. Rēzekne ir viena no tām pilsētām, kur ir plānots izveidot jaunu rūpnīcu,” stāsta N. Horsts. „Šobrīd notiek apspriešana un, ja viss iet pēc plāna, tad Rēzeknē rūpnīca varētu sākt darboties jau vasaras vidū.”

„Šobrīd uz Rēzekni betons tiek vests no Daugavpils, kas sadārdzina izmaksas. Pie visas šīs kopējās sadārdzināšanās šī rūpnīca samazinātu dažādu attīstības projektu izmaksas, tādējādi daudzi būtu ieguvēji,” skaidro N. Horsts, piebilstot, ka MB Betons grupa ir pieņēmusi lēmumu samazināt betona pārvadāšanas attālumus starp pilsētām, šādā veidā būvniecības materiāliem samazinot izmaksas.

Kā skaidroja SIA „Komunāls R” valdes loceklis Vasīlijs Aļeksejevs, šis projekts varētu būt izdevīgs, jo tad uzņēmumam būtu nodrošināts vienmērīgs darbs arī ziemas periodā. „Mūsu tehnika pa ziemu strādās uz šo rūpnīcu.”

Papildus putekļiem un trokšņiem nevajadzētu būt

„Ir bijušas pārrunas ar būvniekiem un viņi teica, ka viņiem ir liela nepieciešamība pēc betona. Šobrīd viņiem jāved šis pats betons, MB Betons grupas produkcija no Daugavpils. Tas sadārdzina šo procesu, vienam braucienam par vidēji 120 latiem. Ja, piemēram, no vienas mašīnas varētu ietaupīt šo naudu, viņi varētu to izmantot darbinieku, darba apstākļu uzlabošanai, sociālajām garantijām,” skaidro Rēzeknes pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks Iļja Klimanovs, piebilstot, ka pats nevar sniegt atbildi par ekoloģijas jautājumiem, jo šo lēmumu ir jāpieņem attiecīgajām institūcijām.

Rēzeknes reģionālās vides pārvaldes direktore Ērika Ruskule par rūpnīcas iespējamo ietekmi uz vidi pagaidām komentārus nesniedza, jo par to būs iespējams sākt runāt tad, kad būs beigusies sabiedriskā apspriešana un pieņemts lēmums domē, arī Rēzeknes pilsētas Dome galavārdu rūpnīcai teiks tikai pēc tās šī jautājuma izskatīšanas domes sēdē.

Kā skaidroja O. Medvedeva, viss būšot atbilstoši Eiropas standartiem, gan tehnoloģijas, gan „zaļo” atļauja. „Paši mēs kokus nezāģēsim, tikai mūsu alejā dažus nozāģēs, lai jaunajai rūpnīcai būtu iespējama piebraukšana,” skaidro O. Medvedeva. „Iedzīvotāji, kas te dzīvo, protams, baidās. Ir viedoklis, ka rūpnīca, tas ir kaut kas slikts un tie notekūdeņi, putekļi un ja vēl betons, tad vēl attiecīgi tie celtniecības putekļi, bet viss ir pēc standartiem.”

„Komunāls R” valdes loceklis uzsver, ka no šīs rūpnīcas nebūšot papildus pastiprinātu trokšņu vai putekļu, kas šobrīd satrauc apkārtējos iedzīvotājus un pilsētniekus. „Mēs nebaidāmies, kaut gan mums siltumnīcas ar ziediem blakus.” Atmosfērā rūpnīcas teritorijā plānotajiem cementa silostorņiem un inerto materiālu laukumiem varētu nonākt neorganiskie putekļi. Taču kā apgalvoja N. Horsts, tad Rēzeknē vasarā uz ielām putekļu ir vairāk nekā būs rūpnīcas teritorijā. Visa šķembu drupināšana un putekļainākais darbs notiek karjerā un rūpnīcā uz vietas notikšot tikai materiālu maisīšana.

„Arī ar transportu nevajadzētu būt nekādu problēmu, jo šeit tāpat ir daudz transporta, mums parkā šobrīd ir 60 mašīnas un mēs braucam pa naktīm, piemēram, kaisām ielas,” bilst V. Aļeksejevs.

Jaunas darba vietas

Šobrīd MB Betons grupā ietilpst dzelzsbetona rūpnīcas Liepājā un Daugavpilī, inerto materiālu izstrādes un pārstrādes uzņēmumi IMS un IMS Latgale, piecas stacionārās transportbetona ražotnes Liepājā, Jelgavā, Valmierā, Talsos un Daugavpilī, pārvietojamā betona rūpnīca Cobra, kā arī Betonu pētījuma centrs. MB Betons grupā šobrīd strādā vairāk kā 240 darbinieki. Jaunajā ražotnē Rēzeknē plānotas 6 – 10 jaunas darbavietas, tas ir atkarīgs no tā, kā konkrētā ražotne attīstās. Taču, kā piemetina N. Horsts, „uz vietas tiek dibināta SIA un tāpēc visi nodokļi paliek pašvaldībā.”

MB Betons grupa, kas ietilpst AS UPB holdingā, 2006. gadā sasniedza neto apgrozījumu 17,4 milj. latu apmērā, kas ir par 84 % vairāk 2005. gadā. Apgrozījuma pieaugumu būtiski veicinājusi nozīmīgu dzelzsbetona eksporta projektu realizācija ārvalstīs, kā arī izvērstās aktivitātes transportbetona un inerto materiālu jomā Latvijas reģionos.

Visās četrās šobrīd ieplānotajās jaunajās rūpnīcās tiks investēti vairāk kā 5 miljoni latu, kas nozīmē to, ka katrai rūpnīcai tiek atvēlēts vairāk kā viens miljons latu.

Rēzeknes pilsētas domē sabiedriskā apspriešana transportbetona rūpnīcai „Komunāls R” teritorijā notiek līdz 3. aprīlim.

Renāte Lazdiņa
Raksts publicēts sadarbībā ar laikrakstu Lietišķā Latgale