Loading notikumi

Aizraujoša un neparasta mākslas izstāde Lūznavas muižā

13. jūnijs - 29. jūnijs

Santas Frances darbs

Vēl tikai līdz jūnija beigām Lūznavas muižas jaunajā kultūras telpā „Kulturys škiuņs” aplūkojama starptautiskā digitālās mākslas izstāde „Zeme/Jūra/Signāls”, kurā ar saviem darbiem projekta „European Connections in Digital Arts – EUCIDA (Digitālā māksla aptver Eiropu) ietvaros piedalās mākslinieki no Francijas, Īrijas un Latvijas. Projekta partneri ir digitālās mākslas centri Dublinā (Īrija), Belfortā (Francija) un Rēzeknes novada pašvaldība (Lūznavas muiža). Projekta mērķis ir izveidot sadarbību starp digitālajiem māksliniekiem un kultūras pazinējiem Eiropā, tādā veidā attīstot inovācijas un veicinot digitālās mākslas popularitāti starptautiskā līmenī.

Izstādē “Zeme / Jūra / Signāls” apvienojušies mākslinieki, kuru darbi apcer to, kā mūsdienu tehnoloģijas un interneta infrastruktūra ietekmē ne tikai mūsu ikdienas dzīvi un sociāli ekonomiskos apstākļis, bet arī mūsu būtību, mūsu apziņu. Katrs no izstādē izvietotajiem darbiem ir dzīvs stāsts, kas turpat uz vietas izstāžu zālē tiek radīts ar digitālām tehnoloģijām un aicina vērotāju iesaistīties aizraujošā dialogā ar mākslas darba radītāju. Kā izstādes atklāšanā atgādināja projekta koordinatore Rēzeknes novada pašvaldībā Inta Rimšāne, šajos darbos mākslinieki visu laiku pārkāpj sarkanās līnijas un aicina skatītāju darīt to pašu – ne velti digitālās mākslas centru Dublinā tā arī sauc – „Rua Red” – Sarkanā līnija.

Izstādes atklāšanā 19. maijā klāt bija arī autori, kuri mēģināja izstāstīt sava darba būtību, tomēr jāatzīst, ka tas viņiem pašiem nebija vienkārši, taču skatītāji paši labprāt iesaistījās mākslas darba spēlē ar savām izjūtām un pieredzi.

Džons Gerrards savā darbā „Karogs”, izmantojot datorprogrammu, online pieslēgumā izvēlējies parādīt vienu nelielu gabaliņu no Donavas upes straumes. Dzīvajā straumē redzams draudīgs eļļas plankums, kas plešas arvien lielāks un mudina domāt par tehnoloģiju un cilvēku ietekmi uz vidi.

Arī Gregorijs Čatonskis mākslas darbā „Neirālā tīkla ainava” pauž visai pesimistisku vēstījumu – pasauli arvien vairāk pārņems mākslīgais intelekts, te eksponēti pabaisi kaulu veidojumi, kurus radījis mākslīgais intelekts. Tomēr izstādīto datoru monitoros dzīvīgi rosās un spēlējās bērni un dzīvnieku mazuļi, kā apliecinājums dzīvības neizsīkstošajam spēkam.

Pie latviešu mākslinieces Santas Frances gribas pakavēties visilgāk, jo tie elpo. Trīs digitālajās kompozīcijās ar nosaukumu „Elpošana” ne tikai attēlots viss, kas saistīts ar elpošanu, bet arī dzīva elpa, ar kuru var saskaņot savu elpu un apjēgt, cik svarīgs ir gaiss, skābeklis dzīvības uzturēšanā uz Zemes.

Izstāžu telpas centrā – Īrijas mākslinieka Alana Batlera darbs ar garu un zīmīgu nosaukumu „You Can Look and Understand it, Without Knowing What It Actually Is” („Tu vari to skatīt un izprast nezinot, kas tas patiesībā ir”). Darbs ir tapis, izmantojot videospēļu tehnoloģijas. „Es pāris gadus šo spēli spēlēju, un tad es redzēju, ka spēlē var izmantot mana viedtālruņa funkcijas un fotografēt vietas, uz kurām es videospēlē eju. Es to izmantoju, lai fotografētu cilvēkus, šajā gadījumā, bezpajumtniekus. Tā radās 1500 attēli, kurus es ielādēju, te mēs redzam slaidšovu, papildinātu ar mašīnmācīšanās algoritmu, kas mēģina noteikt, kas dotajā brīdī fotogrāfijā ir attēlots un tur uz tām baltajām durvīm, kur jūs redzat vārdus, mašīna mēģina uzminēt un uzrakstīt, kas ir redzams šajā fotogrāfijā. Ne vienmēr tas izdodas un ne vienmēr tas ir precīzi, jo tās nav reālas fotogrāfijas. Galvenā doma, ko gribēju pateikt – arī virtuālajā realitātē, veidojot spēles, ir jāattēlo dzīve visā tās reālajā daudzveidībā, arī negatīvās lietas, lūk šie te bezpajumtnieki un pamestās vietas,” – izstādes atklāšanā atklāja Alans Batlers.

Vankuverā (Kanāda) dzīvojošo franču mākslinieku Nikolasu Sassonu aizrāvusi digitālā animācija, ar kuras palīdzību radīta fantastiska ainava (pie tās daudzi skatītāji labprāt fotografējās). „Šajā darbā es spēlējos un izmantoju dažādas pikseļkrāsas, dažādus ātrumus, lai varētu radīt šo digitālo animāciju, tas ir tas, kā es to redzu. Šinī darbā ir redzama digitālā ainava. Sarkans, zaļš, zils, jo katrs pikselis satur trīs šīs te krāsas. Radot šo darbu, es izmantoju tos pašus gleznošanas paņēmienus, kādus izmantojas renesanses laikmetā, taču es to mēģināju radīt un parādīt digitālā veidā, domājot arī par laika nemitīgo kustību. Šajā videoprojekcijā saskatāmas vējdzirnavas, kas savā laikā bija tehnikas sasniegums, bet tagad tās ir vēsture,” – stāsta Nikolass Sassons.

“Ir ceļi, cauruļvadi, bet šī izstāde ir par interneta infrastruktūru, servera telpām, datoriem. Un mēs vēlamies runāt par to, kā tās lietas, kas nav redzamas, nav rokām taustāmas, kā tās ietekmē mūsu attiecības – internets, sociālie mediji u.c. Te nav runa par fiziskajām lietām, bet vairāk par emocijām, kādas izraisa, kādu iespaidu atstāj uz cilvēku attiecībām,” – uzsvēra izstādes kuratore Nora O’Murču.

„Latvija ir modernās mākslas priekšgalā. Izbaudiet šos darbus,” – Muzeju naktī Lūznavā aicināja Īrijas vēstniecības Latvijā pārstāve Ksenija Ļevčenko. Savukārt mēs varam teikt to, ka Latgale un Rēzeknes novads šobrīd ir digitālās mākslas priekšgalā. Izstāde Lūznavas muižā aplūkojama līdz 29. jūnijam.

Savukārt tikai līdz 13. jūnijam Lūznavas muižas pagrabstāvā aplūkojamā izstāde noteikti aizraus visus, arī tos, kuriem digitālā māksla šķiet pasveša. Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas dizaina programmu studentu Izstādē „Digitālais eksperiments dizainā” skatāmi apģērba dizaineru tērpu un aksesuāru dizaina eksperimentālie rezultāti dabīgās ādas lāzermarķēšanā, veidojot dekoratīvu motīvu apģērbu kolekcijas „Uzmetums” materiālā, tekstildrānu un dabīgās ādas lāzergriešanā, papildinot gan dekoratīvu, gan funkcionālu aksesuāru kompozicionālo risinājumu. Tāpat arī izstādē skatāmi bakalaura programmas „Interjera dizains” studentu izstrādātie gaismas objekti – gan grīdas gaismekļi, gan galda lampas, gan iekaramie gaismas ķermeņi. Arī šie darbi tapuši digitālās mākslas projekta ietvaros, studentiem darbojoties lāzertehnoloģiju darbnīcās, apliecinot to, ka projekts EUCIDA ir kļuvis par pamatu jaunu netradicionālu ideju attīstīšanai un darbu radīšanai.

Par projektu EUCIDA

Projekta „European Connections in Digital Arts – EUCIDA (Digitālā māksla aptver Eiropu)” norises laiks ir no 2016. gada 1. jūlija līdz 2019. gada 31. decembrim. Kopējais projekta budžets ir 344 000 EUR, no kuriem 41 000 EUR ir Rēzeknes novada pašvaldības līdzfinansējuma daļa, un 41 885 EUR ir ES programmas „Radošā Eiropa” finansējums. Projekta ietvaros visiem interesentiem ir iespēja apskatīt Latvijas, Īrijas un Francijas mākslinieku radītās digitālās mākslas izstādes Lūznavas muižā, klātienē iepazīties ar dažādu valstu māksliniekiem, kā arī apmeklēt radošās darbnīcas, pašiem izmēģinot digitālās lāzeriekārtas iespējas mākslas darbu radīšanā. Projekts piedāvā arī mākslinieku rezidenču iespējas: Rēzeknes māksliniece Gundega Strautmane desmit dienas strādāja digitālās mākslas centrā Dublinā (Īrija), savukārt Francijas mākslinieks Žaks Lopess darbojās Lūznavas muižā un rādīja, kādus mākslas darbus var radīt, izmantojot lāzeriekārtu. Projekts piedāvā arī stipendijas māksliniekiem un kultūras darbiniekiem, kuri var apmeklēt digitālās mākslas izstādes. Vairāk informācijas mājas lapā www.rezeknes novads.lv, kontos sociālajos tīklos www.facebook.com/eucidaproject/

Sagatavoja Anna Rancāne

Fotogalerija (autors Eduards Medvedevs)

Detaļas

Sākums:
13. jūnijs
Beigas:
29. jūnijs
Kategorijas:
,