Soli pa solim jeb kā veiksmīgāk reemigrantu bērniem iekļauties Latvijas izglītības sistēmā

Katru gadu aptuveni 800 skolēnu ģimenes atgriežas uz dzīvi Latvijā. Tās bieži sastopas arī ar grūtībām iekļauties mācībās un saziņā ar apkārtējiem skolā, jo izglītības sistēma atšķiras no tās, kas bija mītnes zemē. Tāpēc Latvijas Radio raidījums “Globālais latvietis. 21. gadsimts.” apkopo padomus, kā rīkoties, lai savai atvasei palīdzētu veiksmīgi iekļauties Latvijas izglītības sistēmā.

Galvenās pamatproblēmas, kāpēc skolēniem grūti iekļauties jaunajā, iespējams, neierastajā vidē ir:

  • valodas barjera,
  • dažādās izglītības sistēmas,
  • informācijas trūkums
  • tas, ka vecāki, būdami aizņemti ar savām problēmām, neaizdomājas, kā jaunajā vidē jūtas viņu bērns, visu atstāj skolas ziņā.
  • Tāpēc pirms pārcelšanās noteikti svarīgi pieņemt lēmumu, kurā reģionā ģimene vēlas dzīvot atgriežoties.

Vecākiem, kuri ar bērniem gatavojas atgriezties Latvijā, ieteicams jau savlaicīgi sākt interesēties par nākamo izglītības iestādi un nosacījumiem, lai bērns pēc iespējas veiksmīgāk iekļautos jaunajos apstākļos un izglītības sistēmā.

Pirmais solis, ko vajadzētu veikt – sazināties ar konkrētās pilsētas/novada izglītības speciālistu un izrunāt visus interesējošos jautājumus. Novadu, pilsētu izglītības speciālistu kontaktinformācija pieejama Izglītības un zinātnes ministrijas mājaslapā.

Tāpat noteikti iesakām apmeklēt vietni www.paps.lv, kas izveidota ar moto “Palīdzam atgriezties pašu sētā”. Tur, sazinoties ar katra reģiona reemigrācijas konsultantu, viņš palīdz atbildēt uz visiem neskaidrajiem jautājumiem.

Liels palīgs vecākiem, kuri plāno atgriezties Latvijā ar bērniem un kurus uztrauc bērnu iekļaušanās izglītības sistēmā, ir arī vecāku izveidotā domu biedru grupa “’Reemigrantu bērni Latvijas skolās”, kas atrodama sociālajā vietnē “Facebook”.

“Pirmais darbs, pirms atgriezties, ir apzvanīt skolas. Noteikti iesaku sazināties facebook.com domubiedru grupā “Reemigrantu bērni Latvijas skolās” ar mammām, kuras jau dzīvo Latvijā un  ir izgājušas cauri reemigrācijas procesam. Mammas atbild, un arī es pati atbildu un palīdzu. Ar skolu svarīgi sazināties, jo skolas sazinās ar Latviešu valodas aģentūru un viņi jautā, kā palīdzēt pedagogiem. Svarīgi pedagogiem uzzināt, ar kādām grūtībām saskaras ģimenes un bērni,” saka Latviešu valodas aģentūras metodiķe Ērika Pičukāne. Viņa arī ir radījusi “Facebook” grupu ar nosaukumu “Dalīsimies pieredzē”, kur pedagogiem ir iespēja uzdot jautājumus. Tās ģimenes, kuru bērniem par lielu klupšanas akmeni varētu būt latviešu valodas prasmes, aicinātas izmantot Latviešu valodas aģentūras sagatavotos palīgmateriālus interaktīvai valodas apguvei.

Atgādinām, ka, ģimenei atgriežoties Latvijā, balstoties uz 2015.gadā apstiprinātajiem Ministru kabineta noteikumiem, skolēni, kuri iepriekš mācījušies Latvijā, pēc atgriešanās saņem nepieciešamos atbalsta pasākumus pamatizglītības programmas apguvei vismaz viena mācību gada garumā. Skolēni, kuri iepriekš nav mācījušies Latvijā, atbalstu var saņemt līdz par trīs mācību gadiem. Turklāt bērns, kurš ierodas no mācībām citā valstī, izglītības iestādē jāuzņem klasē, kas atbilst skolēna vecumam.

Kā liecina Izglītības un zinātnes ministrijas statistika, tad gadu no gada pieaug to skolēnu skaits, kuri ierodas Latvijā no citām valstīm. 2015./2016. mācību gadā tie bija 664 skolēni, 2016./2017. mācību gadā 874, bet 2017./2018. mācību gadā skolas gaitas Latvijā uzsākuši 835 skolēni, kuri pirms tam mācījušies citviet pasaulē.

Informācija pārpublicēta no www.lsm.lv