2016. gadā autobusos pārvadāti 29,84 miljoni pasažieru; Autotransporta direkcija turpina darbu, lai piesaistītu pasažierus sabiedriskajam transportam
Pērn vairāk nekā 1500 reģionālo maršrutu autobusos tika pārvadāti 29,84 miljoni pasažieru. Neskatoties uz to, ka pasažieru skaits ir krities par 6%, kopējais autobusu maršrutu tīkls un izpildīto reisu skaits ir palielinājies. Autotransporta direkcija turpina darbu pie pasažieru piesaistīšanas sabiedriskajam transportam, uzlabojot maršrutu tīklu un piedāvājot pasažieriem lojalitātes programmas. Tāpat tiks turpināts darbs, lai turpmākajos konkursos par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu tiktu paaugstinātas komforta un drošības prasības.
2016. gadā reģionālo vietējo un starppilsētu maršrutu autobusos kopumā tika pārvadāti 29,84 miljoni pasažieru, kas ir par 6% mazāk, salīdzinot ar 2015. gadu. Strappilsētu autobusos tika pārvadāti 11,07 miljoni pasažieru, bet vietējās nozīmes maršrutu autobusos – 18,77 miljoni. Pasažieru skaita izmaiņas saistītas ar Latvijas iedzīvotāju skaita samazināšanos, iedzīvotāju pārcelšanos uz pilsētām, kur tiek nodrošinātas darbavietas, kā arī to, ka iedzīvotāji aizvien vairāk izvēlas pārvietoties ar privāto transportlīdzekli.
Kopumā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanā reģionālajā maršrutu tīklā iesaistīti 1579 autobusi, un to vidējais vecums ir 12,3 gadi. Lielākais autobusu vidējais vecums ir Zemgales un Latgales plānošanas reģiona vietējās nozīmes maršrutos (19,4 un 18,3 gadi), bet mazākais – Kurzemes plānošanas reģiona vietējās nozīmes maršrutos un starppilsētu (7,2 un 7,7 gadi). Pateicoties pēdējo konkursu rezultātiem, šobrīd Kurzemes plānošanas reģionā pasažieru pārvadājumus nodrošina jaunākie autobusi valstī.
“Šobrīd atsevišķu novadu iedzīvotājiem izveidojušies nevienlīdzīgi apstākļi – pasažieri par biļeti maksā pēc vienādiem principiem, bet pakalpojuma kvalitāte var atšķirties, jo daži pārvadātāji ilgstoši nav varējuši atjaunot savu autoparku. Ņemot vērā, ka pasažieru skaits ik gadu samazinās, mums jācenšas piesaistīt iedzīvotājus sabiedriskajam transportam, piedāvājot ne tikai jaunākus un ērtākus autobusus, bet arī drošākus braucienus tajos. Mēs turpinām darbu, lai sakārtotu sabiedriskā transporta pakalpojumu sistēmu un noteiktu vienotus standartus, tādēļ turpmākajos konkursos par sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanu tiks noteiktas augstākas komforta un drošības prasības, kas pārvadātājam būs jānodrošina, kā arī mazāks autobusu vidējais vecums,” uzsver Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
Kopējais autobusu maršrutu tīkla apjoms 2016. gadā sastādīja 79,6 miljonus kilometru, kas ir par 1% vairāk, salīdzinot ar 2015. gadu. Mainot reisu garumu, palielinot reisu izpildes dienas u.tml., autobusu nobraukums tika palielināts vietās, kur pieprasījums pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem ir lielāks. Sakarā ar nelegālo pārvadātāju aktivitāšu mazināšanu pērn visvairāk reisu tika atklāts Pierīgā. Tāpat nobraukums palielinājies teritorijās, kas ir tuvumā republikas nozīmes pilsētām, kas skaidrojams ar konkrēto teritoriju iedzīvotāju skaita pieaugumu. Maršrutu tīkla apjoma palielinājumu būtiski ietekmējusi arī veiksmīga Autotransporta direkcijas un pašvaldību sadarbība skolēnu pārvadājumu jomā.
Saskaņā ar 2017. gada 1. janvāra datiem reģionālajā maršrutu tīklā izveidots 1081 maršruts ar 7668 reisiem. Saņemot iedzīvotāju, pašvaldību, izglītības iestāžu u.c. ierosinājumus, grozījumi ik gadu skar aptuveni 25% maršrutu. Pērn veiktas izmaiņas ap 400 maršrutu un vairāk nekā 1200 reisu, un tās saistītas ar reisu izpildes laiku samazināšanu, autobusu izbraukšanas laika maiņu, papildu pieturvietu iekļaušanu. Šobrīd reģionālo maršrutu autobusi pasažierus uzņem un izlaiž 8905 pieturvietās.
Papildus tam Autotransporta direkcija regulāri seko līdzi pieprasījumam pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem – konstatējot, ka kādā maršrutā vai reisā ilgstoši pārvadāto pasažieru skaits ir ļoti mazs, tiek spriests par izmaiņu veikšanu, lai piesaistītu iedzīvotājus sabiedriskajam transportam, kā arī ir gadījumi, kad tie tiek slēgti. Sabiedriskā transporta padome pirms lēmuma pieņemšanas rūpīgi izvērtē katru gadījumu, ņemot vērā maršruta finansiālos rādītājus, pārvadāto pasažieru skaitu, kā arī to, vai konkrētā reģiona iedzīvotājiem ir citas pārvietošanās iespējas. Pamatojoties uz saņemtajiem ierosinājumiem, maršrutu tīkla izvērtēšanas rezultātiem un iedzīvotāju pārvietošanās paradumiem, pērn tika atklāti četri jauni maršruti un 931 reiss, bet slēgti – 17 maršruti un 798 reisi.
Lai samazinātu pasažieru skaita kritumu, pērn tika samazināts reisu izpildes laiks ap 200 maršrutu, lai pasažieriem ceļā jāpavada mazāk laika, tika ieviestas abonementa biļetes aptuveni 450 maršrutu, ieviesta vienotā autobusa un vilciena biļete Tukuma novadā, kā arī, noslēdzoties konkursam par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu, vairākās lotēs ir būtiski uzlabojusies pakalpojuma kvalitāte. Autotransporta direkcija turpinās darbu pie uzsāktā arī 2017. gadā.
Par valsts SIA Autotransporta direkcija
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.
Papildu informācijai:
Zane Plone,
VSIA Autotransporta direkcija
Sabiedrisko attiecību vadītāja
Tālr.: + 371 67686485; + 371 28627003
E-pasts: zane.plone@atd.lv
twitter.com/ATD_LV ; facebook.com/AutotransportaDirekcija