Ilona Bagele – dziedot un mīlot

Daugavpiliete, Latvijas Nacionālās operas soliste un Daugavpils Universitātes Mūzikas un mākslu fakultātes docētāja Ilona Bagele ir muzikālā vadītāja Daugavpils teātra vērienīgajam R.Paula mūzikla “Dāmu paradīze” iestudējumam, kura pirmizrāde būs rīt, 31.martā. Šosezon Ilona ir nākusi klajā ar izcili novērtētu projektu operā – “Cantando y amando. Milonga. Pjacolla. Bagele”, uz kura izrādēm ir gandrīz neiespējami dabūt biļetes. Pasaulslavenā argentīniešu tango meistara Astora Pjacollas populāras melodijas īpaši šai izrādei un mūziķiem veidojis argentīniešu izcelsmes Brodveja pianists un tango interprets Fernando Marzana. Ārpus Rīgas skaisto izrādi varēs redzēt Lieldienās Preiļos.


Būdama projekta “Dāmu paradīze” muzikālā vadītāja, I.Bagele strādā ar aktieriem, turklāt pati ir aktrise šajā uzvedumā. Ilona saka, ka nav viegli, ja esi uz skatuves un ir jāuztraucas ne tikai par sevi. “Bet viss būs kārtībā. Visi ir talantīgi, mācās, labi dzied,” viņa saka. “Jau sen bija ideja, ka mūsu teātrim vajadzētu tādu muzikālu izrādi, un pie tagadējā direktora Oļega Šapošņikova tā beidzot realizējas.” Izrādē piedalās labi pazīstams mūziklu dziedātājs no Lietuvas, baritons Jeronims Miļus, ar kuru I. Bagele ir tikusies Cēsu mūzikas festivālā. Viņš daudz dzied ārzemēs, ir arī pārstāvējis Lietuvu Eirovīzijā. Izrādē piedalās Rīgas Krievu teātra kādreizējā aktrise Nadežda Jermaka, Ilona saka, ka viņai esot ļoti skaista balss, viņa ir ļoti piemērota šādai izrādei.
Slavas oreols neaug
Par tango programmas fenomenālajiem panākumiem Ilona vien smej, ka slavas oreolu ap savu galvu nekad neesot redzējusi un tāds arī nekad tur neizaugšot. Šo projektu viņa sauc par savu bērnu, kas auklēts divus gadus. “Tas bija domāts kā mans solokoncerts, bet beigās izauga par režisores Elitas Bukovskas teatrālu uzvedumu ar brīnišķīgiem mūziķiem, Katrīnas Neiburgas videomākslu. Vislielākā pateicība ir manai koncertmeistarei Ilzei Ozoliņai, kas šo ideju pieņēma. Un operas direktors Andrejs Žagars vienmēr atbalsta šādas idejas,” stāsta dziedātāja. Uzveduma nosaukums latviešu valodā skanētu “dziedot un mīlot”. Tā izrādes Rīgā aprīļa beigās jau ir izpārdotas.
Stāstot par Preiļos paredzēto izrādi, Ilona atzīst, ka Preiļi esot viņas mīļākā pilsēta, ar kuru esot ļoti saistīta. Savulaik I.Bagele šeit izveidoja Rozā kori, kas veiksmīgi koncertēja arī pēc TV šova beigām. “Preiļi nopirka izrādi “Cantando y amando”, viņiem vienmēr ir interese par jauniem koncertiem un iestudējumiem. Esmu runājusi Kultūras pārvaldē, viņi atbalsta, bet es nezinu, kad izrāde varētu šeit notikt, jo projekts nav lēts. Ceru, ka dome atbalstīs,” saka Ilona.
Vajag audzināt publiku
Dziedātāja zina, ka Daugavpilī ir ļoti dažāda publika ar atšķirīgām interesēm: “Es arī saprotu kultūras darbiniekus, ka viņiem ir jādomā, kas patiks lielākajai daļai iedzīvotāju, ko aicināt, kas patiktu vieniem, kas citiem… Varbūt varētu rīkot teātra, operas izrādes. Iedomājos, ka pilsētas svētkos Vienības laukumā varētu notikt operas “Jevgeņijs Oņegins” izrāde, jo šo mūziku un sižetu taču visi pazīst. Tas būtu liels notikums. Šādā stilā svētkus rīko Cēsīs, Kuldīgā, Ogrē, arī citur, tie ir pieprasīti. Arī mūsu publiku vajadzētu audzināt, nevis iet tās pavadā.”
Runājot par mazpilsētu Preiļiem ar daudz necilāku pašvaldības budžetu un kur patiesi publikas varētu būt maz, tomēr cilvēki ļoti labi apmeklē arī “augstās mākslas” pasākumus, I.Bagele stāsta, ka tur, pirmkārt, ir ļoti nozīmīgs novada domes atbalsts: “Ir gan piešķirts nozīmīgs finansiālais atbalsts, gan ir cilvēks, kas apzinīgi strādā. Preiļu novada kultūras centra direktors Guntis Skrimblis apmeklē ļoti daudz koncertu un izrāžu, skatās un interesējas, ko varētu piedāvāt savā pilsētā. Tā viņš arī zina, ko grib. Runājot par manu solo koncertu Daugavpilī, jāteic, ka bija aizņemtas visas papildvietas un cilvēki stāvēja kājās. Tātad viņiem interesē.”
I.Bagelei ir grūti spriest par pilsētas svētku rīkošanu un norisi, jo viņai reti izdodas tajos pabūt vairāk par vienu dienu, lai gan dziedātāja labprāt baudītu svētkus, ja parasti to laikā nebūtu aizņemta operas festivālā. “Kad notiek pilsētas svētki, man pašai ir svētku sajūta. Ļoti patīk, ka pilsētā ir daudzas skatuves, visur kaut kas notiek, arī manas studentes piedalās. Gribēt, lai vēl vairāk tiktu atbalstīti mūsu jaunie mūziķi, lai ļautu viņiem izpausties. Iespējams arī, ka piedalīties gribētāju vienkārši ir par daudz un tajās trijās dienās viņiem visiem nepietiek vietas,” spriež dziedātāja.
Mums ir brīnišķīgs teātris
Runājot par pašlaik aktuālo diskusiju, vai ir nepieciešams valstiski atbalstīts latviešu kultūras “imports” Daugavpilī, I.Bagele saka, ka latviešu mūziķiem ne vienmēr vajadzētu “spiest” tikai to latvisko repertuāru. “Izpildītājiem ir ļoti daudzveidīgas programmas, ko varētu vest mūsu publikai. Un mūziķiem būtu jāpadomā, kurp viņi brauc un kam viņi uzstāsies. Ja savas programmas veidotu mērķtiecīgi, nevienam no tā nebūtu sliktāk. Ir jāaicina labi mūziķi, jo ir cilvēki, kas interesējas. Piemēram, manas kaimiņienes vaicā, kāpēc Daugavpilī trūkst klasiskās un opermūzikas koncertu? Tas arī bija stimuls, kāpēc es rīkoju veltījuma koncertu savai skolotājai Regīnai Petkevičai, uzaicināju kolēģus no operas. Cilvēki atnāca un klausījās, pieprasījums bija. Varbūt tā ir mūsu pašu vaina, ka citu tautību cilvēki šeit neko nezina par latviešu mūziku un izpildītājiem? Jo mēs baidāmies. Bet no kā – paši no sevis! Vajag vairāk koncertu, lai cilvēki nāk un iepazīst,” aicina soliste.
I.Bagele savā darbā daudz ir bijusi saistīta ar Daugavpils teātri, kas dažādu iemeslu dēļ allaž palicis nomaļus no Latvijas teātru dzīves procesa un bieži vien arī nenovērtēts. “Par to vienmēr esmu ļoti pārdzīvojusi. Es ceru, ka jau tūlīt mūsu teātris kļūs konkurētspējīgs. Jo mums ir brīnišķīgi aktieri, labs repertuārs. Ir tik daudz pirmizrāžu, tās ir burvīgas. Mums ir jāuzplaukst!” – Ilona ir pārliecināta.
Universitātes pasniedzēja arī ir pārliecināta, ka mūzikas pedagogi Latvijā būs pieprasīti, jo mūzikas tradīcijas taču saglabājas. Ir plašas iespējas gan diriģentiem, gan izpildītājiem. “Turpmākais ceļš, ko izvēlas students, ir atkarīgs tikai no viņa paša gribēšanas un varēšanas. Muzikālā izglītība ir vajadzīga. Mums arī ir jārada jaunas programmas, jāizdomā jauni projekti. DU nākotnē būs iespēja izglītoties arī estrādes žanru izpildītājiem.
I.Bageles solo karjerā tagad svarīgākais būs Operas festivāls jūnijā. Vasarā būs jāgatavo jaunas lomas Nacionālās operas iestudējumiem. Un īsti savā šķelmīgajā stilā Ilona paziņo, ka būšot arī kāds pārsteigums.

Latgales Laiks

latgaleslaiks.lv/lv/2012/3/30/51817