Rēzeknē paaugstinātas sadzīves atkritumu normas daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem

Saskaņā ar Rēzeknes pilsētas domes lēmumu, no šā gada augusta sadzīves atkritumu normas uz vienu daudzdzīvokļu māju iedzīvotāju paaugstinātas no 1,1 m³ līdz 1,8 m³ gadā. Saskaņā ar to un atbilstoši esošajam tarifam jau par augustu atkritumu izvešana vienam daudzdzīvokļu mājas iedzīvotājam Rēzeknē izmaksās 1,33 Ls (ar PVN). Paredzēta arī alternatīva – pilnvarot mājas apsaimniekotāju slēgt līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju, lai atkritumus izvestu „pēc fakta”.


Esošā norma nav bijusi pārskatīta kopš deviņdesmitajiem gadiem, norāda Rēzeknes pilsētas domes Pilsētas saimniecības pārvaldes vadītājs Voldemārs Platacis. Iespējams, ka sākot risināt šo problēmu agrāk, līdz tādai ažiotāžai šis jautājums nebūtu nonācis. Kopš tā laika, kad tika pieņemta iepriekšējā norma, daudz kas ir mainījies. Galvenokārt mainījies pārtikas produktu iepakojums, kas arī ir lielākā saražoto atkritumu daļa. Saskaņā ar līdz šim esošo normu (1,1 m³ gadā), viens cilvēks saražo 3 litrus atkritumu dienā, un tas ir samērā zems rādītājs, ņemot vērā pašreizējo atkritumu daudzumu.

Visa pasaule ir ieinteresēta, lai atkritumu būtu mazāk, un katram cilvēkam ir jārūpējas par apkārtējo vidi. Jaunā cieto sadzīves atkritumu izvešanas norma paredz atkritumu izvešanas grafika maiņu vai arī konteineru daudzuma palielināšanu laukumā atkarībā no noslēgto līgumu daudzuma un iedzīvotāju skaita konkrētā daudzdzīvokļu mājā.

Mājas iedzīvotājiem kopsapulcē var arī pilnvarot namu apsaimniekojošo firmu pievienoties pilsētas cieto atkritumu savākšanas un izvešanas organizēšanas sistēmai, noslēdzot līgumu par faktiski savākto atkritumu izvešanu. Tas nozīmē, ka izvēlētajā atkritumu laukumā jānovieto konteinerus papīram un kartonam, plastmasai un polietilēnam, kā arī kopējais konteiners. Par šķiroto atkritumu izvešanu iedzīvotāji nemaksā, bet atkritumus no kopējā konteinera izved atkarībā no piepildījuma, stāsta V.Platacis.

Rēķinu par atkritumu izvešanu operators izraksta namu apsaimniekojošai firmai. Savukārt namu apsaimniekojošā firma sadala rēķinā norādīto summu attiecīgi visiem mājas iedzīvotājiem. Tas nozīmē, ka katram daudzdzīvokļu mājas iedzīvotājam tagad ir izvēle – pilnvarot namu apsaimniekojošo firmu noslēgt līgumu, šķirot atkritumus un maksāt mazāk, vai arī izmantot kopējo konteineru un, iespējams, maksāt vairāk. Jāņem vērā, ka tad, kad sadzīves atkritumi tiek izvesti „pēc fakta” (jeb atkarībā no konteinera piepildījuma), tad atkritumu normai vairs nav nozīmes un tiek uzskaitīti tikai atkritumu kubikmetri.

Privātmājās dzīvojošām maznodrošinātām vientuļām personām, pensionāriem, I un II grupas invalīdiem pašvaldības speciālisti iesaka apvienoties ar kaimiņiem un noslēgt kopēju atkritumu apsaimniekošanas līgumu.

Nodaļas vadītāja D.Zirniņa

Sabiedrisko attiecību nodaļas speciāliste
Olga Osipova 64607688
olga.osipova@rezekne.lv