Projekts – profesionālās izglītības attīstībai un pilnveidei

Noslēdzas Eiropas Savienības Fonda atbalstītais projekts „Izglītības programmu „Galdniecības izstrādājumi”, „Šūto izstrādājumu ražošanas tehnoloģija un iekārtas” profesionālo priekšmetu satura uzlabošana un mācību metodisko materiālu izstrāde”, ko kopš 2005. gada 1. decembra līdz 2007. gada 30. novembrim realizēja Daugavpils Mežciema arodskola.


Projekta galvenais mērķis – profesionālo izglītības programmu satura uzlabošana un mācību metodisko materiālu izstrāde un ieviešana atbilstoši mūsdienu prasībām un saistībā ar reālo dzīvi, ir pilnībā sasniegts. Ir sasniegti arī projekta tiešie mērķi –
•uzlabots profesionālo pamatizglītības programmu saturs, veikta to ieviešana;
•izveidotas mācību procesam atbilstošas rokasgrāmatas skolotājiem;
•izveidoti mācību uzskates materiāli – materiāli kodoskopam;
•izveidoti darba burtnīcu komplekti skolēniem;
•izveidoti mācību metodiskie materiāli – metodiskie ieteikumi skolotājiem;
•uzlabotajās profesionālajās pamatizglītības programmās apmācīti 32 Daugavpils Mežciema audzēkņi.

Mācību metodiskos materiālus izstrādāja un ieviesa Daugavpils Mežciema arodskolas skolotāju grupa un Daugavpils mācību iestāžu skolotāji-tālākizglītotāji, metodisko mācīblīdzekļu autori – Ņina Rudze, Jeļena Kundikova, Tatjana Jaunzeme, Aleksandrs Samoilovs, Ilva Ieviņa, konsultantes Larisa Koroševska un Svetlana Grunska, projekta vadīja Silva Kucina. Izstrādātie materiāli ir izklāstīti vienkāršā, saprotamā valodā, tiem ir loģiska struktūra, lietota pareiza profesionālā terminoloģija. Darbi ir grafiski noformēti un iesieti. Projekta ietvaros izveidotie mācību metodiskie materiāli veicina jaunu, mūsdienīgu mācību metožu, darba formu, stundas organizācijas paņēmienu izmantošanu un aktīvu to ieviešanu praksē, un tie noderēs dažādu līmeņu sākotnējā profesionālajā izglītībā. Tos plašāk varēs izmantot izglītības iestādēs, tālākizglītības kursos un interešu izglītības iestādēs. Mācību metodisko materiālu kvalitāti apstiprina arī 5 ekspertu sniegtie atzinumi, kas augstu novērtē materiālu kvalitāti un pielietojamību. Piemēram, ekspertes – Rīgas 34. arodvidusskolas Drēbnieku mācību un eksaminācijas centra vadītājas Valdas Krūmiņas atzinumā ir teikts, ka: „ Mācību metodiskie materiāli vērtējami kā ļoti veiksmīgi, inovatīvi, ar ilglaicīgu un multiplikatīvu raksturu.”

Projekta gaitā ieguvums ir arī projektā iesaistītajiem skolēniem, kas apgūst profesionālos priekšmetus, jo viņu rīcībā ir pieejama projekta gaitā izveidota datorklase ar piemērotu tehnisko aprīkojumu – 9 datorkomplektiem, video aparatūru, kopētāju un skaneri, kodoskopu. Pirmo reizi šajā arodskolā skolēni varēja profesionālo priekšmetu teorētisko daļu apgūt modernizētā klasē un veikt savus pierakstus, uzdevumu risinājumus, skatīt programmā apgūstamos jautājumus, atrodoties pie datoriem, skatīties arī attiecīgas prezentācijas, savukārt projekta iesaistītajiem pedagogiem tas ļāva pielietot tehnoloģijas, pasniedzot savus arodpriekšmetus.

Projekta gaitā skolā notika arī atklāto stundu pasākumi, kas pulcināja ne tikai skolā strādājošos skolotājus – kolēģus, bet arī kolēģus no citām arodskolām un vecākus. Tas pavēra iespēju plašāk novērtēt projektā veidojamos mācību metodiskos materiālus, to pielietojumu un efektivitāti mācību procesā. Svarīgi arī bija izveidot sadarbību ar attiecīgo profesionālo priekšmetu pasniedzējiem, lai arī turpmāk attīstītu darbu pie mācību metodisko materiālu uzlabošanas un veidošanas.

Daugavpils Mežciema arodskolai projekta realizācija un tā sasniegumi paver jaunas perspektīvas – pedagoģisko kompetenču attīstībai, pasniedzot profesionālos priekšmetus, iespēju dalīties pieredzē ar kolēģiem, sadarbības veicināšanā un attīstīšanā ar citu Latvijas arodskolu speciālistiem.